Direktekontakt

Publisert Sist oppdatert




























Erlend Strømnes hos Otrum presenterer TV-løsninger som gir deg mulighet til å kommunisere direkte med gjestene, når de er på rommet.

Se for deg situasjonen; i hotellets hyggelige, nyoppussede bar er det mildt sagt glissent, eller kanskje skulle du gjerne fortalt gjestene om det nyeste tilbudet i SPA-avdelingen eller at restauranten har tapas-bar på onsdager. Du vet det er mange gjester på hotellet, men de er på rommene. Så hva gjør du?

Noe av det ferskeste innen TV-bruk gjør at du kan nå gjestene ”bak lukkede dører”.

Markedsføringsplattformen, Hotel Online, har gjort TV skjermen til hotellets nye informasjonsportal og man kan kommunisere med gjesten mens han eller hun er på rommet. Gjestene kan booke time i SPA-avdelingen eller bord i restauranten. Om hotellet ønsker det, kan lokale attraksjoner eller stedets underholdningstilbud bli presentert.

Plattformen har svært mange bruksområder og kan benyttes til kommunikasjons- kampanjer, merkevarebygging, enkel én til én kommunikasjon, annonsering, intern markedsføring, guest surveys og revenue management. Det mest revolusjonerende er likevel muligheten til å sende live-meldinger på skjermen mens gjesten ser på TV. Hotel Online er på mange måter hotellets nye RevPar verktøy og mulighetene er nærmest uendelige. I en tid der de fleste hoteller merker dalende inntekt fra betal-tv, kan mange hoteller få en god og målbar inntekt fra Hotel Online plattformen.

Grafisk spesialtilpasning

De fleste hoteller sitter inne med en klar grafisk og interiørmessig designmanual. Og de har valgt sine farger, fonter og logo, samtidig som de offisielle fotografiene alltid skal brukes i hotellets korrespondanse, så vel internt som eksternt. Alt dette kan implementeres og vises på TV skjermen.

– Dette gjelder alt fra bakgrunnsbildet, presentasjon i dialogbokser eller i menyene, sier Erlend Strømnes hos Otrum.

Oppdatering

Oppdatering eller endring av innhold er også såre enkelt.

Det skjer via en webportal som gjør at kommunikasjon med gjestene kan planlegges fra en hvilken som helst PC som er koblet til internett, en IPad eller direkte fra resepsjonen.

Alle TV-kanaler, filmtilbud, applikasjoner eller annet administreres fra en enkelt PC, som igjen er koblet opp mot ekstern server. Alt av feil kan tas hånd om fra PCen, noe som letter vedlikeholdet av TV-tilbudet. For det enkelte kjedehotell kan dette selvsagt også styres fra kjedens hovedkontor, siden man ønsker det samme tilbudet til gjestene på alle kjedens hoteller.

– Selv om systemet er meget enkelt i bruk, gir vi i Otrum alltid grundig opplæring som del av leveransen, betrygger Strømnes.

Han har dessuten en god nyhet til gamle hoteller som ser for seg store utgifter forbundet med trekking av nye kabler til nytt TV-system.

– Dette er så viselig innrettet at vi kan bruke den eksisterende infrastrukturen og sende digitale signaler over coax-nettverk. Man trenger altså ikke være redd for store ekstra kostnader, sier han.

Økt fleksibilitet

Systemet gir også nye muligheter i forhold til fleksibilitet i det som vises på TV-skjermen av film og kanaler. TV kanalene blir distribuert digitalt via IP TV.

– I tilegg er det enkelt å endre programtabellen, slik at hvis for eksempel ditt hotell får besøk av en gruppe russere kan du gå inn og legge til en eller flere russiske kanaler i den perioden de er på hotellet. Otrums serviceavdeling kan også logge seg på og remote systemet, gjøre endringer og feilrette uten å fysisk dra ut på hotellet. Man kan få nøyaktig statistikk over hvilke TV-kanaler gjestene ser på. Dette gir hotellet et godt grunnlag for å bytte eller fjerne kanaler med lav seerfrekvens. Det reduserer unødvendige kostnader knyttet til visningslisenser for TV-kanaler.

Én til én kommunikasjon

Har du stamgjester du gjerne vil gi ekstra oppmerksomhet, kan du legge inn en personlig velkomsthilsen eller en spesiell oppmerksomhet tilpasset gjestens profil og interesser. Ut fra hotellets lojalitetsprogram vet du kanskje allerede noe om gjestens ønsker, spesielle behov eller vaner - dette er verdifull informasjon hotellet nå kan bruke i sin kommunikasjon med gjesten.

Er dette en barnefamilie, vil hotellet kanskje invitere barna til ”kids club”. Åpner kjeden et nytt hotell vil man gjerne informere side stamgjester om dette. Andre eksempler kan være dagens meny i restauranten, å promotere en fotballkamp i baren, åpningstider i SPA eller gi det nærliggende kjøpesenteret muligheten til å promotere sine produter for hotellets gjester som igjen vil gi reklameinntekter og økt revenue for hotellet. Ekstern annonsering har vist seg svært attraktivt da hotel online sørger for at budskapet når annonsørens ønskede målgruppe, det være seg i form av alder, kjønn, nasjonalitet etc. Interaktiviteten gir videre muligheten for å koble annonseringen med konkrete aksjoner, som billettkjøp, avtale om videre oppfølging eller dialog mellom annonsør og gjest.

Praktiske løsninger

Hotellpersonalet kan også ta i bruk systemet for å lette og bedre rapporteringsrutinene.

– Systemet åpner for at renholderne kan melde fra til husøkonom eller resepsjon, når det enkelte rom er klargjort. Med fjernkontrollen kan de gå inn på back-office sidene via TV-apparatet på hvert enkelt rom og føre inn eventuelle feil eller mangler som vedlikeholdsavdelingen må ta tak i. For eksempel om det mangler lyspærer eller om noe er ødelagt på rommet. På denne måten blir det mindre press på resepsjonen siden informasjonen går direkte til teknisk avdelig, sier Strømnes. Dette er også meget nyttig i forbindelse med reklamasjon, da man har god og nøyaktig dokumentasjon på hva, når og hvor ofte noe er rapportert ødelagt.

Thumbnail Image: