Skal fylle Caledonien med konserter og show

Highasakite spilte på Caledonien Hotel i november 2022.

– Til høsten øker vi antallet konserter og show på hotellet, noe vi også ønsker å fortsette med i 2026.

Publisert Sist oppdatert
Per Svendsen ser fram til å fylle Kristiansand med turister også på høsten. Han ønsker å se Caledonien Hotel gi noe tilbake til Sørlandet ved å arrangere enda flere konserter og show på hotellet.

Om sommeren er fokuset på barnefamilier og sentrumsbeliggenheten som gir gjestene muligheten til å utforske Kristiansand. Til høsten blir det et helt annet liv på Radisson Blu Caledonien Hotel, som ønsker å sette kulturturismen litt mer på kartet.

Radisson Blu Hotel Caledonien Hotel pakketerer allerede med overnatting og middag i sammenheng med arrangementer på blant annet Kilden og i Kunstsiloen.

Men med en enorm kapasitet og 12 forskjellige lokaler til alt fra større konferanser, møter, brylluper og konserter, ønsker hotellet å finne tilbake til sin unike posisjon i Kristiansand-markedet.

– Det er noe historisk rundt Caledonien som en arena for arrangementer. Hotellet betyr mye for sørlendingene og kristiansanderne, sier hotelldirektøren Per Svendsen til Hotellmagasinet.

Vi har allerede booket inn dobbelt så mye som vi hadde på samme tid i fjor.

Per Svendsen

Nå er planen å øke antallet konserter og show i Caledonien Hall, et marked med stort potensial og en mulighet til å gi noe tilbake til byen.

– Til høsten øker vi antallet konserter og show på hotellet, noe vi også ønsker å fortsette med i 2026. Vi har allerede booket inn dobbelt så mye som vi hadde på samme tid i fjor, sier hotelldirektøren.

Unik kapasitet

Radisson Blu Caledonien Hotel ble nylig totalrenovert og er i dag et moderne designhotell. Men ambisjonen var alltid å beholde sjarmen fra gammelt av. Det inkluderer å være en møteplass for både lokale og tilreisende gjester.

I tillegg til konserthallen Caledonien Hall, får vi en omvisning i restauranten Grenseløs, Telfords Pub og skybaren Club 21.

Lukas Graham leverte varene i Caledonien Hall i februar 2023 på Radisson Blu Caledonien Hotel. Foto: Marius Jahnsen

Med panoramautsikt og flotte bar- og restaurantopplevelser, er hotellet ideelt både for bedriftssamlinger eller private arrangementer.

De tre serveringsvirksomhetene er sterke merkenavn i Kristiansand og står nærmest på egne bein. Det gir Caledonien Hotel muligheter andre bare kan drømme om.

Svendsen forteller at derfor har hotellet gjort endringer i organisasjonen den siste tiden, med et mål om å bruke hotellets egne ressurser for å promotere Caledonien Hall ytterligere for potensielle kunder.

– Markedet er der og vi har fasilitetene for å skape det kundene ønsker seg. Men det må skapes, sier Svendsen.

– Artistene ringer oss ikke ned. Vi må selv ut og tilby fasilitetene våre. Nå jobber vi utrolig mye med å skape trafikk og har et ønske om å gi noe tilbake til Sørlandet og byen Kristiansand.

– Samarbeidspartnerne våre ser stadig nye muligheter for å bruke kapasiteten i Caledonien Hall. Der blir det konserter og show framover, og vi skal i egen regi arrangere kvelder med standup utover høsten.

I denne salen vil det komme flere show og konserter i tiden framover.

– Et hus for den økende trafikken

Visit Sørlandet har nylig snakket høyt om å sikre flere arrangementer til regionen og å sette Kristiansand på kartet for både nasjonale og internasjonale kunder.

Trafikken i byen skal økes også utenom sommersesongen. Per Svendsen mener Caledonien Hotel har alt som skal til for å tilby en optimal gjesteopplevelse for de nye gjestene som besøker destinasjonen.

– Vi kan være et hus for den økende trafikken. Med muligheten til å spise i restauranten, møtes i puben eller skybaren. Pluss at man kan lage flere pakkeløsninger med arrangementer, middag og overnatting på hotellet, sier Svendsen.

Caledonien er allerede flittig brukt av kristiansandere og Svendsen innrømmer at store deler av omsetningen i F&B-avdelingen på hotellet kommer fra lokale gjester. Og hotelldirektøren setter stor pris på alt Heimr Collection har gjort for å oppgradere hotellet og sette det i stand til å møte gjestenes behov og litt til.

– Fokuset vårt er på å frambringe aktivitet og en gjesteopplevelse som skal drive fram fortjenestene man ønsker. Det er viktig at vi gir tilbake til eierne som har valgt å investere i dette unike produktet.

– Vi kan være et hus for den økende trafikken, sier Per Svendsen om at Kristiansand jobber hardt for å sikre flere store arrangementer til byen.
Powered by Labrador CMS