Sjokolade med god samvittighet

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Omsetningen av Fairtrade-sjokolade øker her til lands, og nå har en trio fra Trøndelag som landets første gått over til kun å  produsere sjokolade med god samvittighet.

Fra 2009 til i fjor økte omsetningen av Fairtrade-sjokolade i Norge fra 4,6 millioner til 15 millioner kroner. Spesielt godt har merker som Cloetta og Divine slått an. 

 

- Dessverre er det ingen av de store norske sjokoladehusene som har Fairtrade-merket sjokolade. Derfor er det ekstra spennende at det nå er bransjens lillebror som er først på banen med produksjon i Norge, sier Marianne Størseth, markedssjef i Fairtrade Norge.

Det er det lille konfektmakeriet Cielo i Trondheim som er først ute med produksjon av Fairtrade-sjokolade på norsk jord, og produsenten har nå også faset ut sin konvensjonelle sjokolade. Allerede fra nå over påske kan Cielo som de eneste i Norge skilte med å produsere og levere kun Fairtrade-merket konfekt og sjokolade. Hovedingrediensene er kakao fra Den Dominikanske Republikk og sukker fra Paraguay. 

Fairtrade-merket er forbrukernes uavhengige garanti for at Fairtrade-ingredienser i produktet er sertifisert etter internasjonale Fairtrade-standarder, og hvert enenste kjøp bidrar til bedre arbeidsvilkår og tryggere sosiale forhold for småprodusenter og arbeidere i noen av de fattigste delene av verden. 

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Gutta i Cielo: F.v.: Kris Hildrum, Mats Paulsen (også kjent fra Masterchef) og Per Ståle Andersen.