5.500 utstillere til verdens største matmesse

Publisert Sist oppdatert

Messen som varer fra 17.-21.oktober skilter med ikke mindre enn 5.500 utstillere – både franske og internasjonale. 148.000 mennesker besøker Sial-messen, som er den største av sitt slag i verden. De besøkende kommer fra over 100 land, og kan få oppleve 19 produktområder, et omfattende arrangementsprogram med 150 konferanser, møter og workshops. Spennende trender innenfor dagligvarehandel og catering står på menyen.

Trender
Blant messens høydepunkter kan nevnes ”In-store services & løsninger” med ideer og inspirasjon til hvordan man kan eksponere varene på utsalgsstedet via et bredt produkttilbud som presenteres av internasjonale utstillere. Både designbyråer, emballasje, reklame på utsalgsstedet, skilting, inventar og ERP vil være representert. Et annet punkt som blir trukket frem av arrangøren er ”Trend&Innovasjonsforum” – en suksess som trekker til seg mer enn 75 prosent av de besøkende. Her kan fagfolk få innsikt i aktuelle og kommende trender og se innovasjoner rettet mot dagligvarehandel og catering.

Sunn take-away og krydderurter
Et annet spennende innslag er et eget ”Helse- og kostholdsforum”. Dette er stedet hvor produsenter av matvarer, aktører i dagligvarehandelen og cateringsektoren samt fagfolk i helsebransjen kan få ajourført sin kunnskap om sosiale og miljømessige spørsmål i forbindelse med kosthold og sunnhet. Bare dette forumet alene omfatter 35 konferanser og workshops, og forumet er delt i fire hovedtemaer: ”Sunnhet og velvære i matvarer: trender & utvikling”, ”Et bærekraftig matvaresystem”, ”Kulturelt mangfold og forslag” samt ”Nye former for produktinformasjon”. Under det første temaet finner man blant annet sunne take-away snacks fra hele verden, tradisjonelle egenskaper i krydderurter og hvordan gi barna sunne kostholdsvaner.

Andre temaer er bærekraftige kvalitetsprodukter av fisk, hvordan sikre lik adgang til sunne matvaner, og hvordan hente inspirasjon fra kinesiske og japanske kostvaner.

Vin
SIAL får også i år sitt eget vinområde, noe som har vist seg å være en suksess. Her er det lagt opp til fire vinarrangementer, som blant annet omfatter kåring av ”Best buy” – en pris som belønner viner med best forhold mellom kvalitet og pris. I tillegg kommer ”Wine Business Meetings” og et såkalt ”Varietal Area” som samler 40 druesorter med viner som er tilpasset dagens forbrukertrend.

For første gang byr SIAL også på Gourmet Experience: Fine&selective foods – et eget område for sjeldne, utsøkte og originale matvarer: Gourmet, usedvanlige, sofistikerte, eksotiske produkter og mye mer.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS