Sjel og egenart på bygda

Publisert Sist oppdatert

























– Vi tilbyr kontraster til folk som lever en hektisk hverdag i byen. Og det tror jeg er sunt, sier Knut Ivar Helgaker som driver kurs – og konferanstedet Helgaker Gård på Hadeland.



Helgaker Gård er én av femten håndplukkede bedrifter landet rundt som tilbyr noe utenom det vanlige. Det som særpreger stedene er stillhet og arbeidsro, steder hvor man kan senke skuldrene i en ellers travel hverdag. Knut Ivar Helgaker tilbyr i tillegg gjestene trening i kommunikasjon og samhandling ved hjelp av gårdens hester. Horsetales kalles programmet og er en metode hvor man bruker hest og hestepsykologi som inspirasjon for å få ny innsikt.

Formidle noe annet

– Egentlig handlet jeg på impuls da jeg startet for to år siden. Da hadde jeg jobbet nesten 30 år i Norsk Hydro og ønsket å gjøre noe ut av gården. Samt bruke og formidle natur – og kulturhistoriske verdier i gårdens nærområde. Jeg ønsker å få urbane mennesker hit for å se kontrastene og mulighetene fra helt nye synsvinkler, for det tror jeg er sunt. Men først og fremst ønsker vi at gården skal være et godt sted for grupper som ønsker å jobbe for seg selv. Og akkurat det får vi gode tilbakemeldinger på og har derfor fått en del faste kunder, forteller en entusiastisk Helgaker. Slektsgården har tradisjoner tilbake til 1700– tallet og ligger like ved historiske Granavollen og Søsterkirkene. Det drives korn og grasproduksjon på 150 mål, i tillegg har gården beitearealer, egen seter og 400 mål skog. Pluss 12 hester.

– Gjestene blir overrasket over å finne et slikt sted så kort vei fra Oslo. Vi får mange kommentarer om det vakre landskapet her oppe og den spesielle topografien. Den beste tilbakemeldingen vi kan få er: Her var det godt å jobbe.

Hvorfor hest?

Helgaker Gård tar bare imot en gruppe om gangen, slik at de skal få arbeidsro. Ifølge Helgaker er det to typer grupper som kommer til gården. Den ene kjører sin egen agenda og bruker egne ressurser. De setter pris på arbeidsmiljøet og at det ikke er andre gjester til stede. Den andre kategorien ønsker å bruke de ressursene gården kan tilby og deltar i Horsetales og tilbud om natur og kulturhistoriske opplevelser til hest.

– Da stiller vi opp med de ressurspersonene de trenger for å gjennomføre kurset på en ordentlig måte. De ønsker teambuildingaktiviteter og det får de. Samtlige har vært begeistret. Jeg har knyttet til meg Ellen Ofstad, som er en av Skandinavias mest anerkjente trenere innenfor Natural Horsemanship, pluss organisasjonspsykolog Atle Jordal som har jobbet tett med ledere og ledergrupper i store bedrifter, sier Helgaker som innrømmer at det ikke er bare enkelt å få nordmenn til å forstå hvorfor man bør bruke hester i relasjonsøvelser.

– Folk spør meg hva en hest kan bidra med. Det jeg ønsker er å bruke hestene som en annerledes innfallsvinkel for å drøfte relasjonsbygging i en gruppe. Etter øvelsene med hestene og observasjonene av hverandre spør vi: Hva opplevde vi nå? Hvordan kan dette omsettes til dagliglivet? Hvilke læringspunkter kan vi bruke i jobbsammenheng? Vi spiller på trygghet, motivasjon og samhandling. Inspirasjonen har jeg hentet fra Tyskland, hvor det er flere slike aktører.

Viktig nettverk

Å være med i nettverket Håndplukket har betydd mye for å kunne oppnå resultater på kort tid, understreker Helgaker, som føler at han har lært mye av å være med. Nettverket har jevnlige møter hvor de besøker hverandre og hvor gode temaer tas opp for å løfte kompetansen. Det er Innovasjon Norge og Landbruks– og matdepartementet som står bak.

– Det legges vekt på små bedrifter med unikt innhold som fremhever lokale særegenheter og som har fokus på lokal, kortreist og god mat. Vi leier derfor inn lokale kokker.

I fjor hadde Helgaker Gård 29 grupper på besøk, i år regner de med å ta imot et lignende antall. I juli er det stengt. Fortsatt er det hovedstadsmarkedet og private firmaer som er det viktigste. Helgaker håper imidlertid i framtida å kunne ta imot flere grupper fra offentlig sektor. Og at alt flere får øynene opp for det unike han og andre i nettverket kan tilby.

– Jeg tror at folk kommer til å bli mer selektive. De vil ha det unike, nisjer og opplevelser. Nordmenn har nok i stor grad en hang til å være en saueflokk, sier Helgaker som selv i mange år var en storforbruker av kurs – og konferansesteder verden rundt. Så han vet hva han snakker om.

Spennende bedrift

– Helgaker Gård er en spennende bedrift, og passer godt inn i nettverksprosjektet sier prosjektleder for Håndplukket i Innovasjon Norge, Anine Røssum Ingul. – Her er de opptatt av bærekraft og av å ivareta miljøet. Naturlandskapet, kulturen og historien er en viktig del av produktopplevelsen. Spesielt for stedet er at de benytter hester i lederutviklingsprogram for samhandling og kommunikasjon.

– Kan andre kurs – og konferansesteder trekke lærdom av det Helgaker Gård har fått til?
– Ja, absolutt. Helgaker Gård har gjennomført et solid forarbeid. De har valgt å utvikle seg over tid. I tillegg har de rendyrket produktet ved kun å satse på bedriftsmarkedet (ikke være alt for alle). Det opprinnelige og ekte er ivaretatt, samtidig som de vet hva dagens kunder krever. De har vært selektive i hvilke prosjekt de deltar i, og er både aktive og offensive når det gjelder salg og kundeoppfølging. Helgaker Gård skiller seg ut fra den gemene hop ved at de bruker hester som ledd i sitt lederprogram, og dette er både genialt og nytenkende. Men, til syvende og sist er det viktigste av alt vertskapets personlige engasjement og pågangsmot.




 ,,

Thumbnail Image: