Lokal heder til Son-spa

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Quality Spa & Resort Son ble i dag tildelt Vestby Bedriftforums pris "VBF-rosen Årets Bedrift 2011". Mange av dem som for få år siden protesterte ivrig mot byggeplanene, er nå fornøyde brukere av hotellet.  

Hotellet ble åpnet 1. november 2008, og har rundt 80 heltidsstillinger. 

I sin begrunnelse for tildeling av Årets Bedrift-prisen, sier juryen blant annet: 

- Et engasjert og entusiastisk personale har på en glimrende måte fungert som gode ambassadører, og snudd en gryende skepsis til å bli en kollektiv stolthet for hotellet, den lokale kulturen og stedet Son.  Quality Spa & Resort Son AS legger stor vekt på å involvere innbyggerne i hele Vestby: Barseltreff for småbarnsforeldre, ulike treningsgrupper, møtearena for enkeltmannsforetak og temakvelder, for å nevne noe. Alt er pakket inn i en usnobbete og inkluderende atmosfære, der alle kan føle seg hjemme.

 

- De siste to årene har jeg nærmest bodd på hotellet. Det har vært mye å ta tak i i kjølvannet av finanskrisen, men det har også gjort at jeg har blitt godt kjent med både hotellet og ansatte. Her er det et veldig godt team bestående av 80 ansatte som drar i samme retning for å lykkes, sier hotelleier Nils Christoffer Gevelt.

I januar ble hotellet kåret til Årets Resort 2010 i Choice Skandinavia, så prisen er den andre for hotellet i løpet av kort tid.

 

Protester

For få år siden var det mange i Lokalbefolkningen som sto på barrikadene og protesterte mot utbyggingen på tomta hvor det før lå et gammelt båtbyggeri. Men hotellet har blitt et populært sted også blant Sons befolkning, og Gevelt mener forholdet til hotellets nærmeste naboer og nærmiljøet ellers er svært viktig. Han mener også at Vestby kommune er svært næringsvennlig og en god kommune å jobbe sammen med. 

I fjor hadde hotellet budsjettert med et overskudd på rundt åtte millioner kroner, men endte godt over det. I 2009 var omsetningen på 69 millioner, og den økte til 75 millioner i 2010. Slik hotellet er bygget og drives i dag, mener Gevelt at en maksimal omsetning vil ligge opp mot 90 millioner kroner. 

 

- Uten et brennende engasjement fra de ansatte, hadde det ikke vært mulig å nå slike resultater. Vi har hele veien hatt en jevn økning av antallet gjester som benytter hotellet enten de kommer for å trene, benytte spa-avdelingen, delta på kurs i vårt matstudio, slappe av i vår velværeavdeling, slikke sol og nyte en pils på uteserveringen, bade, shoppe, spise middag, holde konferanse eller bare overnatte, sier Gevelt.

 

Felles fokus gir pluss

Hotellet har gått med pluss siden starten midt i finanskrisen, og forklarer det med god markedsføring, god utnyttelse av mulighetene ved hotellet, felles fokus på å tilfredsstille gjestene og ikke minst på god kostnadsstyring.

 

- Vi har lykkes med de valgene vi har tatt, og vi har lykkes med å bygge et godt team. Det er også her som på fotballbanen, et godt lag trenger en god kaptein og det har vi fått, sier Gevelt. 

 

Flere aktiviteter på gang

Hotellets gode omsetning for fjoråret skyldes at hele 35 000 besøkende gjestet hotellet, hvilket er en bekreftelse på at hotellet drives på en måte som begeistrer. De ansatte hviler definitivt ikke på laurbærene, og har mange spennende planer utover våren.

 

- Vi vil arrangere to båtmesser i mai sammen med lokale båtprodusenter, vi skal ha konsert i fjæra med Jo Nesbø i juni, og gjestebryggen åpner i disse dager. Varmen kan bare komme for vi er klare, sier en entusiastisk salgssjef, Kristin Utakleiv. 

 

 

Main Image:
Thumbnail Image: