- I love lafta

Publisert Sist oppdatert

Hoteller er iøynefallende på så mange måter at man knapt vet hvor man skal begynne beskrivelsen. Men for Annbjørg er det en av hennes store drømmer som er gått i oppfyllelse, sier hun når tar i mot i rød kjole, som mer påkaller tanker om sagatidens husfrue enn en moderne hotelldirektør. Og slik signaliserer hun det intime, som er et av hotellets mange slående trekk.

I en tid da mangt et nybygg utelukkende er egnet til å glede medlemmer av Margarinkassefabrikkantenes Landsforening, fremstår Storfjord Hotel som noe henimot en øyensfryd, må det være lov å si:

- I love lafta, sier Annbjørg når vi spør om tankene bak materialvalg og utforming. Og hun understreker at det er snakk om handlafting fra Lom, ikke en maskin har vært i bruk.

Måtte gjennomføres

- I had to do this, sier hun, før sunnmørsdialekten slår igjennom:

- Dette é eit prosjekt som bare måtte gjennomføres. Det he vøre draumen min i monge år då eg var i England.

Annnbjørg dro til England i 1970. Hun hadde forelsket seg i en engelskmann, men som hun traff i Norge. Og siden skulle han bli forelsket i norsk natur. Som profesjonell fotokyndig har Barry Brown blikk for storslagne scenerier, og har var helt enig med sin kone i stedsvalget for hotellet på Glomset i Skodje, litt oppe i fjellsiden, med fantastisk utsikt mot Storfjorden, som har Geirangerfjorden som en av sine sidegreiner. Han var for øvrig med å filme da Hollywood for mange år siden forsøkte å lage storfilm av livet til Edvard Grieg, med en musikal der Toralv Maurstad hadde hovedrollen. Nå jobber han for fjernsyn som fotoregissør, og var på jobb i Kuala Lumpur da vi var innom. Annbjørg får ellers hjelp av både datter og sønn

Jobbet med reiseliv

 

Under mange år av sitt opphold i England arbeidet Annbjørg med reiseliv, og har leidde ut ferieboliger hun eide i Norge og på Menorca. Men hele tiden vokste altså drømmen om det lafta hotellet som skulle reises i Norge. Hvert år reiste hun og Barry til en hytte de har like ved. I årevis la de planer, og for fire år siden gikk de i gang.

- Vi har hatt noen tøffe år under oppbyggingen, på slutten bodde vi i kjelleren for å jobbe mest mulig. Vi har faktisk gjort veldig mye selv, for vi satset på et personlig preg. I dag er det neste vanskelig å forstå at vi har fått det til.

- Man legger merke til mye flott, gammelt møblement, tinn og andre ting, som gir et autentisk preg?

- Vi har brukt veldig mye tid på å samle inn alle disse tingene både i Norge og England, og ikke alt har vært i like god stand. Men vi har malt og restaurert nesten alt for egen hånd.

Blir livsstil

- Dere har bare seks rom, så driften er vel knapt noe å bli rik av?
- Hvis jeg hadde slike behov hadde prosjektet ikke sett dagens lys overhodet. Dette skal være min livsstil. Her kommer jeg til å legge inn mye glede og kjærlighet, noe jeg håper gjestene vil merke.

- Hvordan har interessen vært?

- Folk begynte å ringe allerede før hotellet sto ferdig. Dessverre var det ikke fullført før midten av juni, så denne sesongen startet sent. Likevel er vi fornøyd, særlig med tanke på at vi knapt har markedsført oss ennå. Vi har hatt kontakt med flere reiselivsagenter som vil ha oss med i katalogene, så vi er i grunnen optimistiske med hensyn til neste år.

De som har komme nå har sett oss på den nye websiden vår, så det er tydelig at naturen rundt her er et veldig sterkt trekkplaster. Faktisk så har alle gjestene hittil vært utledninger.

Kurs og konferanser

- Intimiteten, atmosfæren og beliggenheten bør jo gjøre dette ideelt for kurs og konferanser.
- Vær sikker på at vi har tenkt i de baner. Så når sommersesongen ebbet ut var vi straks i gang med dette markedet. Når man ser den uberørte naturen her skulle man kanskje tro at vi ligger helt utenfor folkeskikken. Men egentlig er vi plassert midt i smørøyet. Geirangerfjorden og de sunnmørske fjorder og fjell for øvrig ligger alt sammen bare en halv, til en halvannen time herfra. Man tror det kanskje ikke når man står på tunet her, men de store kjøpesentrene på Moa ligger bare 12-15 minutter unna. Bare 10-12 minutter til så er man midt i den fantastiske jugendbebyggelsen i Ålesund sentrum. Og for de som har behov for fly, så ligger Ålesund lufthavn ikke mer enn 45 minutter fra hotellet. Og de som er golfere har den fantastiske banen ved Solnør gård kun 10 minutter litt lenger inne i kommunen. Og de som liker dét kan plukke villbær et par meter fra inngangen, sier Annbjørg

Unikt

At eieren er begeistret for eget produkt er kanskje ikke direkte overraskende. Men det står så absolutt til troende på bakgrunn av Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, som skal markedsføre regionen, virkelig har slått på stortrommen i sakens anledning. De karakteriserer hotellet som unikt i sjangeren. Det har klasse og høy kvalitet, og er et tilbud vi har manglet, sier man der.

Og klasse merker man seg i detaljene. Alt er gjennomført med stil og topp finish. Det heter gjerne at man skal ta en tur på toalettet å se på hvilken orden som hersker der, om man vil bedømme tilstanden i en hvilken som helst bedrift. Storfjord Hotel består den testen. Selv såpekoppene i servantene har sin helt spesielle utforming.

Hotellet og restauranten er ikke åpent for tilfeldig forbipasserende. Romme er reserverte for gjester som blir i minst to døgn. Denne ordningen har fungert bra, men blir vurdert på nytt til neste år.

Når det gjelder matserveringen satser hotellet på internasjonalt kjøkken all den dag en stor del av gjestene er utlendinger. Men i noen grad kan de også komme til å satse på lokale spesialiteter, for eksempel basert på råvarer fra lokale produsenter.

 

Thumbnail Image: