Hotell med vinger

Publisert Sist oppdatert

Avinor har planer om at tilreisende skal kunne gå tørrskodd fra flyplassterminalen og inn til hotellet, som kan romme opp til 1200 konferansegjester. Hotellet, med et bruttoareal på 11 000 kvadratmeter, er det første i en rekke av tre planlagte flyplasshoteller som Avinor bygger. Dette første skal driftes av Choice-kjeden.

Take off
Arkitektene ved Nils Torp Arkitekter kalte sitt utkast for ”Flyvingen”. Arkitekturen er sterkt preget av beliggenheten like ved flystripen på Bergen Lufthavn, hvor flyplasskapasiteten er i ferd med å utvides, og hvor det lenge har foregått omfattende utbyggingsaktiviteter. Etter påske skal flyplasshotellet være ryddet for det siste byggerotet, og ta i mot de første gjestene. Når Byggaktuelt er på besøk, er det hektisk virksomhet i alle etasjer. Prosjektleder Ingmar Austevoll forteller at det har oppstått noen forsinkelser underveis på grunn av endringer, uforholdsmessig lange leveringstider på noe av byggematerialet og en ekstremt fuktig høst og vinter, men at siste ”finish” nå går fort.

 

Langs med fasaden stikker det ut ”flyvinger” i hver etasje, som nesten får det til å se ut som om hotellet har tenkt å ta av når som helst. Fasaden for øvrig er kledd med glass over det hele, som dekker klimaveggene bestående av treverk, mineralull og gips. Rømningsveiene er laget som en del av fasaden og går ned langs gavlveggen.
- Glasslamellen er påført som staffasje. 50 prosent av glasset er foliert og gir fasaden et fargespill, forteller Austevoll.
Det er nødvendig å ta spesielle hensyn når man bygger så tett på en støykilde som det en flyplass er. Spesialfester som ikke fører lyd gjennom seg er brukt under påføringen av fasadeveggene. Tykke vegger og spesielle lyddempende vinduer er selvsagt et prisdrivende faktorer i prosjektet. Vi står på et av rommene og ser et fly dundre inn på rullebanen 300-400 meter unna, men det er som å titte på TV med lyden av. Vi kunne hørt en knappenål falle på teppegulvet. Nesten.

Største konferansehotell
Hotellet har seks etasjer. I første etasje er det plass for konferanseaktiviteter, og her ligger også kjøkken, restaurant og bar. Hotellets administrasjonsdel er også i denne etasjen. Møte- og konferansedelen er bygget for full fleksibilitet, hvor vegger kan flyttes og møterom settes opp etter størrelse og behov. Hele 1200 konferansedeltakere er det plass til, noe som gjør Clarion Hotel Bergen Airport til Bergens største konferansehotell. Både små og store møter, fester, konferanser og messer vil eierne reklamere for når hotellet åpner.

Andre til og med femte etasje er rene hotellrom-etasjer. Hotellet har 200 rom, hvorav tre er suiter. Den svært romslige hovedsuiten går over to plan. På 193 av rommene er badet levert som badekabiner, ferdig produsert med alt montert av et dansk firma, og bygget inn som egne bokser i værelset.
Det har vært litt diskusjon om glassnisjene i baderommene, som gjør at man kan titte ut til rommet når man er på badet. Det kan være greit hvis man vil se TV mens man dusjer, men ikke like greit hvis man har gjester som kan titte inn på badet. Derfor er det planer om å foliere disse glassveggene, eller i alle fall deler av dem, forteller Austevoll.
Både bevegelseshemmede og allergikere tilbys spesialtilpassede rom.
Den krevende, nokså dyre og spesielle byggeprosessen som dette prosjektet har omfattet, har i det minste sluppet unna omfattende grunnarbeid. Bygget er satt ”rett på bakken”, og det er bygget opp slik at man får en underetasje med parkeringsplasser, tekniske rom, toaletter og publikumsgarderober.

Musikk og hamam
Helt øverst, i 6. etasje, ligger et velværesenter og en egen styreromsavdeling. Her har man flott utsikt i alle retninger. Utenfor styrerommet er det en fin terrasse hvor man kan sitte ute og se på flytrafikken. Også utenfor konferansedelen nede er det en stor balkong.
I velværesenteret kan gjester og kunder nyte spa, et tyrkisk bad – ”hamam” og boblebad.
I det nye hotellet skal det fokuseres på kunst, design og musikk.
”Et vestlandsslott med spennende kunst og trendy arkitektur. Et gjennomført designhotell fra topp til kjeller. Musikkelementet skal komme til uttrykk på mange ulike og spennende måter, og kommer til å gi en helt spesiell ”etterklang” etter at våre gjester forlater hotellet”, heter det på Choice-kjeden sine nettsider. Hver etasje skal ha sitt eget musikktema, og gjestene skal inspireres og gledes av ulike type musikkopplevelser i hotellets lobby og andre steder på hotellet.

Thumbnail Image: