Snudde minus til pluss

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Bjørg Hult overtok Radisson Park Inn i Stavanger for tre og ett halvt år siden. Knallrøde tall er snudd til plusstall. Vi spurte hva som er hemmeligheten.

En dame i sin beste alder med myk stavangeraksent tar imot. Bjørg Hult virker slett ikke som noen hardtslående hotellsjef med visjoner i blikket og tall i sikte.

 

Begeistring

Hun viser oss med stolthet rundt i hotellet fra 1959. Det fikk en ny fløy i – 86 og har til sammen 208 rom. Nå fremstår det med friske farger i lobby, frokostsal og konferanseavdeling og med 113 nyoppussede rom.

Da hun tok over som hotelldirektør for tre og et halvt år siden hadde hotellet dårlig omdømme. Det var slitt og hadde sviktende omsetning. Restauranten var stengt på grunn av knallrøde tall. Det ble brukt mye tid og energi på å være lei seg for alt de ikke fikk til. Blant personell var det dårlig stemning, høyt sykefravær og mye gjennomtrekk.

Hults snuoperasjon begynte med å bruke all energi på det de kunne påvirke og å feire alle seire.

– Vi må la oss begeistre. Nå har vi et stabilt personale med god teamånd. Vi har snudd omdømmet til det bedre og har sjefer som tror og heier på oss, smiler hun og røper at i begistringens ånd blir hvert eneste salg feiret med en klingende sauebjelle på kontoret til salgsleder.

 

Driftserfaring

Selv har hun ikke hotellfaglig utdanning, bortsett fra ett par fag på hotellhøgskolen. Hun har lært av gode læremestere og erfaring. Introduksjonen til hotellverdenen var i 1989. Da begynte hun som sekretær for hotelldirektøren på Radisson Royal i byen, Dag Holmen. Siden har hun vært både husøkonom og hotellsjef ved samme hotell og hadde driftansvar fra 2002 til hun sluttet i 09.

– Holmen var en stor hotelier. Han lærte meg hele basisen om hotell. Ham skylder jeg det meste, sier hun. Den gode basisen og lange drifterfaringen fikk hun bruk for da hun tok utfordringen og ble direktør på Radisson Park Inn i 2009.

 

Oversikt

Det første hun gjorde var å skaffe seg et solid team rundt seg for å ha oversikt og kontroll på kostnader. Da hun tok over delte hotellet salgsavdeling, økonomi og revenue management med to andre Rezidor hotell i byen. Disse funksjonene sørget hun for å få samlet på hotellet i et helt nytt lederteam. Dermed fikk de økt ressursene på slag og jobbet samtidig mye med hvordan de presenterte seg på nettsiden. Tekst og biler ble oppgradert i takt med rommene og salgsstrategien fikk en grundig gjennomgang. De anses fremdeles som et velbrukt hotell litt utenfor bykjernen, men med en klar strategi tiltrakk de seg en ny kundegruppe: prosjektgrupper. Det har gitt et godt grunnbelegg.

– Situasjonen i Stavanger er at det er sprengt i uka og god plass i helgene. Prosjektgrupper brukes mye av offshoreindustri og jobber opp til 14 dager i strekk, ukedager og helg, forklarer hun.

Frokosten serverer de fremdeles selv men restauranten er outsourcet. Den serverer lunsj til konferansegjester og har åpent til middagsservering om kvelden.

– Det fungerer veldig bra og det er deilig å slippe å tenke på det, sier hun.

 

Fleksibelt team

Den kreative direktøren har brukt mye tid på å få til en fleksibel organisasjon. Det vil si at mange kan utføre flere oppgaver og trår til der det trengs. For eksempel kan resepsjonspersonalet hjelpe til med frokostservering eller i baren. Housekeeping kan rydde konferanserom, ordne kaffepauser eller vise versa. Det vil også si at mange av hotellets 31 ansatte har fleksible stillinger og dermed er ressursene brukt optimalt.

– Vi har en god teamånd. Ofte er det ikke en gang nødvendig å si hvor det trengs hjelp. De ansatte skjønner det og trår til. Personalet er en god blanding av kulturbærere som elsker dette hotellet og har jobbet her hele sitt voksne liv og nye folk. De påvirker hverandre på en positiv måte. De ”gamle” er engasjert og kommer med ideer. Det smitter over på de nye. Vi har hatt fellesdugnader der alle bretter opp armene og jobber side om side, ledere og andre ansatte. Etter på er det pizza, smiler hun.

 

Fra ide til virkelighet

Noe av det første Bjørg Hult ble fasinert av ved hotell er den korte veien fra ide til resultat. Den fasinasjonen har hun til fulle fått prøvd ut i snuoperasjonen på Park Inn. Hun har også latt sin begeistring og fasinasjon smitte over på personalet. Nå er det blitt en vane at alle kommer med ideer og innspill til hvordan ting kan gjøres bedre.

– Det er den som har skoen på som kjenner hvor den trykker. Jeg setter pris på at de på housekeeping kan komme rett til meg med ideer til forbedringer. En leder må være tett på og bruke sunn fornuft. Og man må ”walk the talk”, altså gå foran med et godt eksempel, sier hun.

Med mange kvinner både i staben og ledergruppen er hun likevel klar på at hun er sjef, ikke venninne. Hun innrømer ærlig at det ikke alltid er positivt med overvekt av kvinner, men at de kanskje ser detaljer bedre enn menn. At resultatene kommer når detaljene er på plass har hun bevist.

Bjørg Hult fortsetter å la seg begeistre av hotellverdenen og selv om hun runder 64 år i år har hun ikke tenkt å gi seg med et første.

– Jeg holder på så lenge det er kjekt, avslutter hun.

Teaser:

Bjørg Hult overtok Radisson Park Inn i Stavanger for tre og ett halvt år siden. Knallrøde tall er snudd til plusstall. Vi spurte hva som er hemmeligheten.

 

 

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Bjørg Hult sammen to av sin fleksible stab: Regnskapsmedarbeider Kim Robert Ormøy og markeds- revenuekoordinator Eli Tøge. Begge behersker også resepsjonen ved behov.
Powered by Labrador CMS