Med ansvar for det lille ekstra
![]() |
Sjefsconcierge ved Radisson SAS Scandinavia Hotell, Mogens Andersen. |
Les Clefs d´Or
På begynnelsen av 1900-tallet opplevde den internasjonale turistindustrien en boom, og i Sveits opprettet man en ”Hall Porter” posisjon. Her arbeidet man utelukkende med å møte gjestene til å assistere dem med alle nødvendige detaljer ved oppholdet.
Siden den gang har yrkesgruppen utviklet seg til å få en viktig rolle ved mange av verdens luksushoteller. Fra 1952 har hele verdens concierger hatt sin egen interesseorganisasjon, der det i dag er medlemmer fra 35 land med. Blant disse er femten medlemmer fra Norge.
Tilfeldig
Siden 1986 har sjefsconcierge ved Radisson SAS Scandinavia Hotel, Mogens Andersen hatt presidentvervet for Les Clefs d´Or i Norge.
Concierge ved landemerket i hovedstaden har Andersen vært siden 1975. Tilfeldighetene førte den tolkutdannede danskentil SAS-hotellet i Stavanger. Etter ett år var han på plass da Scandinavia Hotel åpnet sine dører for første gang.
- Å være concierge blir en livsstil. Man bygger hele tiden på det man kan og vet fra før, og danner nettverk. Det er også et tett nettverk mellom resepsjonen og meg, forteller Andersen.
Han opplever at ledelsen ved hotellet har en svært positiv innstilling til hans rolle.
- Det er flott at hotellet har valgt å fortsette med concierge-tjenesten også i de tider da det har vært nedgang, mimrer Andersen.
Positiv ledelse
Han deler på arbeidsdagene med en kollega.
- Det er morsomt å holde kontakt med gjestene. Det er det det går på, konstaterer han. I løpet av sine 31 år ved hotellet har han da også fått god kontakt med enkelte gjester. Både kjendiser og langtids gjester. Tre gullfisker med fast bopel på adresse har sine navn etter langtids gjester i nyere tid.
Han er ikke uenig i at conciergene nok kan synes som en utdøende rase. I hvert fall på våre breddegrader.
- Mindre hotell velger heller å ha allrounders, men det er praktisk å ha en concierge på et stort hotell, fastslår han. Han synes det er flott at hotellets unge ledelse er så positive til å ha concierge-tjenesten som det er. Hotellets gjester vet også å benytte seg av deres uutømmelige kilde til informasjon om byen. Dog er det noen spørsmål som går igjen og igjen, i følge Andersen. Til tross for at conciergene står i full uniform kommer stadig vekk spørsmålet; Er De ansatt her? Noe de også får høre med jevne mellomrom er ”I can`t get out of my room!”, for ikke å glemme det gjentatte spørsmålet ”Gjelder helgetilbud midt i uken?”
Gullfiskene i bollen har blitt oppkalt etter trofaste langtidsgjester ved hotellet. Badegjestene får bli så lenge de vil, og krever nok heller ikke så mye ekstraservice.
Det lille ekstra
Forskjellen mellom hotellgjester nå og før handler om dårlig tid, skal vi tro den erfarne conciergen.
- Mange har stram timeplan og vil betjenes med en gang. For fremtiden håper jeg at flere vil unne seg det lille ekstra, sier Andersen.
Han har også et ønske om at det concierge-yrket må komme på dagsorden også ved hotellfagsskolene her i Norge. Utdanningsmessig er det dårlige kår for den som ønsker å bli concierge. Eneste rendyrkede skole for yrket ligger i canadiske Montréal.
Det er mye informasjon som er lagret mellom Andersens ører de siste tiårene.
- Jeg trener hele tiden hukommelsen for å holde den ved like, smiler han. Han leser mye fagpresse og dagsaviser for å holde seg à jour med restauranter, teateroppsetninger, konserter.
Velsignet
Faglige oppdateringer får han helst ved å besøke en av de internasjonale kongressene i Les Clefs d´Or. På den måten har han opplevd mange av verdens flotteste hoteller. Paven fikk han også møte, den gang kongressen var lagt til Roma.
- Det er jo et privilegium når selveste paven sier ”Gud velsigne deg”, føyer Andersen muntert til. Han oppsummerer sine dagsverk med at det er inspirerende og at han har mange glade stunder, til tross for en hektisk hverdag. Ingen dårlig attest å gi arbeidsgiveren etter 31 år ved samme lest.
Make the most of a hotel concierge
Ready. Set. Go. “I need to send a fax, choose a restaurant, order flowers, get theater tickets, copy my report, find a projector, see the city, get my hair cut, hem my pants, print business cards, get a computer and make it to my meeting in a minute can you do it?”
Jan Gelman, MSNBC