Egne nettsider mest populære

Publisert Sist oppdatert

- Hotellgjester har blitt utrolig mye flinkere til å bruke internett for å finne den beste prisen, uansett om det innebærer å sjekke mange internettsider, eller å i tillegg ringe hoteller direkte, sier Linda Hirneise, en av de ansvarlige for hotellundersøkelsen ved J.D. Power and Associates. – Hotellene oppnår høyt score ved å garantere for den laveste prisen via sine egne sider, tror Hirneise. Hun legger til at det også er positivt med uavhengige reisenettsteder på nettet, da disse gir muligheten til å sammenligne priser og hotellenes standard, på tvers av mange merkevarer. Dette er noe mange shoppere vet å sette pris på.

Gode senger selger

Antall kunder som gjør sine bookinger via hotellenes reservasjonssider på nettet har økt med mer enn 50 prosent siden 2003, blant de som har internettilgang. Mer enn en av tre (36 %) gjester booket hotellrom ved bruk av internett i 2004, noe som var en oppgang på 20 prosent siden 2003. Gjester som skal ha langtidsopphold benytter seg oftest av internett (43 %), enn de som kun skal ha et rimelig kortidsopphold (33 %). Konklusjonen er i hvert fall at samtlige gjester foretrekker å benytte seg av hotellenes egne websider, enn et felles bookingsystem på en uavhengig reisenettside.

- Et stort antall hotellkjeder markedsfører seg også i økende grad med å tilby en god natts søvn i spesielt bra senger, sier Hirneise. – Flere selskaper, spesielt innen luksussegmentet, har bevisst byttet ut tradisjonelle senger med høykvalitetssenger, tilbyr ekstra puter og høyere kvalitet på sengetøyet og andre tilbehør. Dette har gitt klingende mynt i kassa for merker som The Ritz-Carlton, Westin Hotels & Resorts og W Hotels, noe som igjen gir høye poengscore på kundetilfredshet.

Færre klager

Studiet viser også at antallet klager fra gjestene er rekordlavt, uansett hotelltype. Gjennomsnittelig 8 til 10 prosent av hotellgjestene rapporterte om betydelige problem i løpet av hotelloppholdet, noe som var en nedgang på 14 prosent fra 23 prosent.

- Den viktigste og største kundetilfredsheten kommer fra problemforebygging, ikke fra problemløsing, sier Hirneise.

Undersøkelsen ”2004 North America Guest Satisfaction Index Study” baserer seg på svar fra 29,424 gjester som bodde på hotell i tidsrommet desember 2003 til juni 2004.

Thumbnail Image: