På torsdag tok Trygve Granholt fra Frydenberg skole over Hotelldirektør Ferdinando Vicinanzas rolle ved Scandic Vulkan.

Tok over hotellet på Vulkan

På torsdag var det ikke de vanlige ansatte som ønsket oss velkommen på Scandic Vulkan i Oslo. Hele hotellet ble overtatt av ni ungdomsskoleelever fra Frydenberg skole – i anledning Operasjon Dagsverk.

Publisert Sist oppdatert
Ikke bare admin: Siden Scandic Vulkan skulle selge et av møterommene, måtte alt se bra ut før kunden ankom. Dermed var det også tid for rigging for hotelldirektøren.

Alt fra resepsjon, kjøkken og frokostsal til direktørkontoret ble fylt med nye, unge ansikter.

I resepsjonen sto latter og nerver side om side da Hotellmagasinet ankom, men det var på direktørkontoret at Trygve Granholt fra tiende klasse fikk kjenne på ansvaret. Denne dagen var det han som hadde direktørrollen på Scandic Vulkan.

– Menneskene er i sentrum, sier Trygve om hvordan han opplever rollen.

– Det viktigste er å være serviceinnstilt, å være hyggelig og hilse på alle som er på hotellet.

Han fikk prøve seg på alt fra å ta imot gjester til kundemøter. På ett av møtene handlet det om å selge et konferanserom til en potensiell kunde.

– Det er fint å være sammen med mennesker i et inkluderende miljø, det er veldig spennende å se hvordan det er på hotellet.

– Jeg vil ikke si at det er noe som er spesielt overraskende, men det er litt gøy å se at det ikke er en veldig streng timeplan man følger. Ingen dager virker å være like her, sier han med et smil.

I spisesalen møtte vi Adrian Erdahl og Ezana Yitagesu. De hadde vært på jobb i flere timer allerede og oversett frokosten på hotellet.

Full fart i frokostsalen

En siste finish. I spisesalen er Adrian

I frokostsalen var tempoet høyt da Hotellmagasinet møtte på Ezana Yitagesu og Adrian Erdahl. Kaffekanner ble fylt, bord ryddet og buffeten holdt i gang.

– Det er gøyere å være på hotellet enn på skolen, sier de nesten i kor.

Adrian serverte kaffe og ryddet av bord, mens Ezana jobbet på kjøkkenet og hjalp til med å fylle på maten.

– Nå er vel den travleste perioden over. Det var ganske mange som var her på frokost, sier Ezana.

Adrian nikker og legger til:

– Men vi hadde kanskje forventet at det skulle være litt tyngre enn det er.

Men det er ikke bare lett å ha gjestene i fokus.

– Det var kanskje det mest stressende. Vi vil jo helst unngå å gjøre noe feil, sier Adrian.

Et vindu inn i hotellbransjen

Hotelldirektør Ferdinando Vicinanza har opplevd at det blir færre og færre faglærte som søker på jobbene i bransjen.

De ni elevene fikk rollene sine tildelt ved loddtrekning, men innsatsen var alt annet enn tilfeldig. For Scandic Vulkan handler dagen om mer enn å bidra til en god sak – det er også en gyllen anledning til å vise ungdom hvordan hotellbransjen fungerer.

– Det største problemet med rekrutteringen i dag, er at det nesten er umulig å finne faglærte, sier hotelldirektør Ferdinando Vicinanza ved Scandic Vulkan.

Scandic Vulkan har 40 ansatte og 180 rom, i tillegg til konferansefasiliteter med en kapasitet på opptil 120 personer. Behovet for kvalifiserte øker stadig, forteller hotelldirektøren.

– De siste årene er det blitt enda større konkurranse på rekrutteringen. En ekstrem økning av turister og fantastiske somre for reiselivet, gjør at vi trenger flere folk, sier Vicinanza.

– Og når jeg trenger flere folk, så trenger alle andre rundt meg også det. Samtidig ønsker vi å gi ungdommene muligheten til å oppleve hotellbransjen og kanskje søke seg inn i faget.

Vicinanza har ledererfaring siden 2016 og har lagt merke til en spesiell ting når det kommer til rekrutteringen.

– Det er betydelig færre som søker i jobb i bransjen med fagbrev, sier han.

Trygve viste seg å være en fokusert hotelldirektør med store planer om å imponere Ferdinando Vicinanza.

– Trenger medarbeidere

Henrik Hamborg, politisk rådgiver for utdanning og kompetanse i NHO Reiseliv

På hotellet møtte vi også NHO Reiseliv, som mener Operasjon Dagsverk er en ypperlig anledning til å kombinere rekruttering med samfunnsansvar.

– Mange av våre medlemsbedrifter trenger medarbeidere, sier kompetansepolitisk rådgiver Henrik Hamborg i NHO Reiseliv.

– Ved å ta imot en OD-elev får man vist fram hva reiselivet har å tilby – og for noen kan dette være starten på en karriere i næringen.

For NHO Reiseliv handler Operasjon Dagsverk ikke bare om solidaritet, men også å bygge bro mellom skole og arbeidsliv.

– Ved å gi ungdom innsikt i reiselivet, håper vi å vekke nysgjerrigheten for en fremtid i en bransje som alltid er på jakt etter nye talenter.

Viktig budskap

Årets Operasjon Dagsverk handler om å støtte ungdom i Kenya og Tanzania, i kampen mot kjønnslemlestelse, barneekteskap og tenåringsgraviditet.

Pengene skal bidra til at unge får støtte, opplæring og muligheten til å påvirke lokalsamfunn og myndigheter.

Temaene er alvorlige, og engasjementet blant norske elever viser at fremtidens generasjon både vil og kan gjøre en forskjell.

Ezana sørger for at det er rene tallerkener på plass til neste gruppe som skal bruke spisesalen.
Powered by Labrador CMS