Vil bli Norges beste kunst- og kulturhotell

Publisert Sist oppdatert

Når det gjelder Stiklestad Hotell, som sto ferdig i mai, er utformingen blitt slik at man skal være ganske ekstraordinært kresen for å rynke på nesen.
Hotellet er bygd rundt det eksisterende, historiske senteret, som ble oppført i 1992 på stedet der Norges evige konge, Olav den Hellige, møtte sin skjebne i 1030, nærmere bestemt 29. juli.

Mangfoldig

Ingen redsel for sterke farger, som sengetøyet viser.

Opp gjennom årene har her vært en mangfoldighet av aktiviteter knyttet til helgenkongens endelikt på slagmarken ved Stiklestad, der han måtte gi opp for den lokale bondehæren. Helt spesielt med nyhotellet er at det omkranser sentret. Ytterveggen på sentret blir nå innerveggene på hotellet, som karakteristisk nok har fått skjoldform, når en ser anlegget fra lufta.

Slik den arkitektoniske løsningen er blitt har alle rom utsikt utover mot Stiklestad og omegn, forteller Forselius som etter at Hotellmagasinet var på besøk har overtatt som direktør på Quality Hotel Røros.

I alt er det blitt plass til 52 familierom, fire suiter, frokostsal og seks møterom, de siste med alle moderne hjelpemidler, som for eksempel interaktive whiteboardtavler, for å nevne noe. Disse tavlene åpner faktisk for at det som skrives på dem kan overførers til pc ved hjelp av blue tooth-teknologi. Kommunikasjonen kan også gå den andre veien.

Spesielle detaljer

Ikke uten en viss stolthet viser Forselius rundt, og en må jo bare konstatere at hotellet har en rekke enkeltheter, som vil tilfredsstille selv den kresne feinschmecker. Håkon Bleken har for eksempel utført et 216 meter langt veggmaleri som går over begge etasjer, og dekorert oppover en av trappene, med slående virkning.

Arkitekten har ”spekulert” ut et par peiser man knapt finner maken til. De står sentralt plassert i hver sine rom, som store trekantede stålklosser, med gassflamme på toppen. Kanskje like iøynefallende er peisen i selve foajeen, som går fra gulvhøyde og to etasjer opp, og er formet i rustet stål.

Til og med såpeholderne er av særegen kvalitet og utforming. Hotellet har fått kleberstein fra Nidarosdomens restaureringsarbeider og formet dem som holdere for en spesialsåpe, som er fremstilt av nonnene på Tautra.

Lokal tilknytning

- Vi legger i det hele tatt vekt på lokal tilknytning på et sted som har så sterkt og overveldende historisk arv. Derfor har vi sørget for at kjøkkenet serverer lokale spesialiteter, sier Forselius.
Nettopp lokal mat av høyeste kvalitet vil være i de beste hender med Forselius som sjef. Under Den norske matfestivalen i jugendbyen Ålesund mottok han forleden Bondelagets kokkestipend, og sa i den anledning at han har et oppriktig engasjement for norsk mat, at han er genuint opptatt av den og av utvikling av norsk matkultur.

Med jevne mellomrom skal hotellet ha utstillinger med arbeider av anerkjente kunstnere i samarbeid med Nils Aas Kunstverksted i hotellets Leidangsgalleri. Disse tilstellingene kommer også til å fungere som salgsutstillinger.
Forselius har bred erfaring som kokk så vel som daglig leder, fra både Røros og Trondheim. Han er tidligere tildelt Trøndersk Matpris og i 2006 ble han også utnevnt til årets unge hotelleier i Norge. Ikke dårlig for en svenske.

41 millioner

Det nye hotellet på Stiklestad koster rundt 41 millioner kroner, og har egentlig vært på trappene i mange år, i følge lokalpressen. Litt spesielt er det at Innovasjon Norge har engasjert seg i denne typen prosjekt, ikke minst fordi potensialet er til stede for at det kan konkurrere med eksisterende aktører i bransjen. Begrunnelsen fra Innovasjon Norge for å gå med har vært at en utvidelse av opplevelsetilbudet på Stiklestad sannsynligvis vil komme hele regionen til gode.

Hotellet er reiste av Stiklestad Hotelleiendom AS, som har fire eiere. De er Grande Holdning, som er eierselskapet til Byggmester Grande, en betydelig aktør på utbyggingssiden i Nord-Trøndelag, Coop Inn-Trøndelag, som er en forholdsvis stor eiendomsbesitter i Verdal sentrum, Sparebank 1 fondet og dessuten selskapet Utstillingsplassen på Hamar. Hotellet har en partneravtale med Rica Hotels. Hotellets eksteriør er utført i malmfuru som med tiden skal gjennomgå en naturlig mørkningsprosess og slik få en annen glød enn den ferske veden har i dag.

Hotellbygningen er utformet av Jens Petter Askim, som også var arkitekt for det historiske kultursenteret, som hotellet altså er bygget rundt. Før Kultursenteret ble bygd, hadde Stiklestad 40 tusen besøkende, mens det nye senteret førte til så sterk øking i interessen at det i 2005 var hele 140 tusen tilreisende. Når alle stegene i en ambisiøs utviklingsplan er gjennomført om noen år, er målet å passere 200 tusen.

 

Thumbnail Image: