
Generasjonsskifte og ny ledelse i Norwegian Hospitality Group
Norwegian Hospitality Group (NHG) rigger seg for videre vekst og et planlagt generasjonsskifte. Som en sentral del av overgangen blir Jarle Moen ny CEO for NHG og skal lede hele hotellporteføljen i konsernet.
Dette opplyser NHG overfor Hotellmagasinet.
Nærmer seg milliarden

NHG ble startet i 1991 av Thor Morten Halvorsen og har hele veien vært drevet som et familieselskap. I dag har NHG ni hoteller i porteføljen, samt en rekke andre forretningsområder strukturert gjennom egne datterselskaper. Det kommende generasjonsskiftet gir muligheter for en profesjonalisering av selskapet, og allerede i 2026 er målet å passere én milliard i omsetning.
– Vi har bygget konsernet stein for stein siden tidlig på nittitallet, og har aldri vært redde for å tenke stort. Nå står vi foran et spennende og planlagt generasjonsskifte, og det er naturlig å organisere våre mange virksomhetsområder med tydelige roller og ansvar. Vi har store ambisjoner fremover, sier Thor Morten Halvorsen, styreleder og eier av NHG.
Fortsetter som styreleder
Halvorsen vil fortsette som styreleder og neste generasjon, Thor Filip og Hedvig, skal lede konsernet videre sammen med Jarle Moen, som blir direktør for den operative hotellvirksomheten.
– Thor Filip tar med seg bred erfaring fra hotellbransjen både i Norge og internasjonalt. Hedvig kommer inn med solid bakgrunn fra bank og finans, og de to vil jobbe tett sammen i ledelsen av konsernet. Selv ser jeg frem til å kunne støtte neste generasjon i å videreutvikle konsernet, sier Halvorsen.
Erfaren bransjeprofil
Jarle Moen, som ble hentet inn som ny COO forrige høst, går samtidig inn i rollen som CEO for NHG. Han har i mange år vært en synlig profil i hotellnæringen og blant annet vært direktør for hotellikoner som The Thief og Sommerro.
– Vi har ni sterke hoteller i porteføljen og et betydelig potensial å realisere i årene som kommer. De siste månedene har jeg hatt gleden av å tilbringe mye tid ute på hver enkelt av destinasjonene våre. Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på dette spennende arbeidet sammen med de dyktige teamene. Sammen skal vi styrke driften, utvikle kulturen og løfte hotellopplevelsene videre, sier Moen.
Hotellene til NHG henvender seg til en bred palett av dagens hotellgjester – fra konferanse og større arrangementer til dem som søker inspirasjon og velvære. Samtidig understreker Moen at det er menneskene som er det viktigste elementet for å lykkes.
– Skal vi fortsette å vinne kampen om morgendagens gjester, må vi være best på å tiltrekke, utvikle og beholde bransjens dyktigste medarbeidere. Det er gjennom disse menneskene, kombinert med en unik kultur, at vi skal skape hotellopplevelser som virkelig setter spor, avslutter Moen.