Først i Norge med nytt svanemerke

Scandic Vulkan oppfyller miljømerkets skjerpede krav.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke ble Scandic Vulkan i Oslo tildelt Svanemerket etter ordningens nye kriterier. Hotellet oppfyller dermed verdens strengeste miljøkrav.

Nylig ble kravene for hotell, restaurant og konferanse skjerpet, og etter de nye kriteriene er Scandic Vulkan første hotell som mottar lisens på Svanemerket, skriver kjeden i en pressemelding. 

Scandic Vulkan har satt i gang en rekke miljøtiltak som blant annet innebærer økt fokus på vannforbruk, energiforbruk, kjemikaliebruk og bruk av engangsartikler. I tillegg er det retningslinjer på innkjøp av møbler og inventar. Krav om miljømerkede og økologiske produkter på hotellrommet og i restauranten er også blant tiltakene hotellet daglig praktiserer.

- Vi jobber kontinuerlig med å tilby våre gjester et mest mulig miljøvennlig produkt, og er svært fornøyd med anerkjennelsen Svanemerket gir oss. Vi får stadig henvendelser fra gjester som er miljøbevisste i sine valg, også når det kommer til hotellovernatting. Med Svanemerket gjør vi det enda enklere for den miljøbevisste gjesten å finne et grønt hotell i Oslo, sier Monica Egeberg, hotelldirektør på Scandic Vulkan.   

Fram til i dag har 73 hoteller i Norge vært Svanemerket. Disse hotellene har frem til neste sommer på å innfri de nye kravene. De viktigste endringene går balnt annet på nye grenseverdier for energi- og vannforbruk, i tillegg krav til avfallsmengder.

Det er innført strengere krav på andelen miljømerkede kjemikalier. Det fokuseres også videre på servering av vegetariske alternativer i restauranten og økt krav til andel økologisk mat og drikke. I tillegg må både hotell og restaurant være svanemerket. 

- Det er med glede vi tildeler Svanemerket til Scandic Vulkan. Det grønne skiftet skapes av at noen strekker seg litt lenger og får til noe som ingen andre så langt har fått til. Det har Scandic Vulkan nå gjort. Dette er et miljøhotell i verdensklasse, og nå håper vi både innkjøpere og turister vet å velge for fremtiden, sier Anne-Grethe Henriksen, markeds- og kommunikasjonssjef i Miljømerking.