Rica åpner for lokal mat

Publisert Sist oppdatert

I første omgang er det ønskelig med en utvidelse til 20 hoteller løpet av 2008. Rica er derfor ute etter flere produsenter som kan forplikte seg til å levere den rette kvalitet og de ønskelige volum til Norges største hotellkjede.

De typiske kurs- og konferansehotellene er mest aktuelle, og der forholdene ligger til rette, er det også tanken å bruke produsentbedriftene som utfluktsmål for hotellenes gjester i dette markedssegmentet.

Overføringsverdi

Rica-hotellene som er med på lokalmatsatsinga fra starten, ligger i Alta, Tromsø (Rica Ishavshotel), Trondheim (Rica Nidelven), Kristiansund, Ulvik , Førde, Oslo (Rica Holmenkollen Park) og Sandefjord. Alle markerte den nye given med hver sin samtidige lansering 25. september. Forut ligger et offentlig støttet prosjektarbeid som startet i april 2006 og har foregått i samarbeid med KSL Matmerk, Innovasjon Norge og Landbruks- og matdepartementet.

Ved Rica Park Holmenkollen i Oslo deltok statssekretær Ola Heggem i LMD i åpningsmarkeringa: - Landbruks- og matdepartementet mål med prosjektet er å bidra til økt omsetning for matprodusentene, men det er også viktig for overføringsverdien av satsinga at Rica lykkes. Det vil i så fall bevise at disse produktene er konkurransedyktige, sa Heggem. Han oppfordret lokalmatprodusentene til «å strekke seg litt» for å kvalifisere seg til å bli Rica-leevrandør.

69 av 90 slapp til

KSL Matmerks rolle i arbeidet har vært å bidra med å finne og kvalitetssikre leverandørene. Dette resulterte i 90 kvalifiserte kandidater – hvorav altså 69 er sluppet inn i Rica-varmen. Til sammen leverer de over 150 ulike produkter. Landbruksprodukter av mange slag, inkludert vilt, innlandsfisk og bakst, er i flertall. Reinsdyr er representert. Og lista omfatter også et titall leverandører av sjømat.

Store og små

Volum og leveringsdyktighet har vært et springende punkt under utvelgelsen, og dette er løst ved at produsentene er delt inn i tre nivåer – som lokal, regional eller nasjonal leverandør:

* 28 produsenter har status som lokalleverandør og står sjøl for distribusjonen direkte til hotellet.

* Sju produsenter har status som regionale leverandører. Dette gjelder for eksempel flere av de kjente produsentene på Inderøy.

* Den største gruppa på 34 av leverandørene er store og etablerte nok til distribuere nasjonalt, og gjør dette via grossister av typen Tine, Gilde, Bama og Asko.

Skal tjene penger

Stabelavløpningen på Rica Park Holmenkollen var preget av mange honnørord om styrket matkultur, lokal verdiskapning, distriktsarbeidsplasser, sporbar mat og nei takk til halvfabrikata, og statssekretær Ola Heggem ga talene som ble holdt fra Rica-ledelsen attest for godt kunne vært framført av Landbruks- og matdepartementets politiske ledelse.

Like fullt slår Martina Rabsch fast at Rica-kjeden er en kommersiell aktør som velger lokal mat for å skille seg ut og tjene penger, i troen på at dette vil være noe gjestene setter pris på og betaler for.

En evaluering av hvordan det går, vil bli gjort allerede i februar, men konsernsjef Ole-Jakob Wold sier til Bondebladet at satsinga skal få utvikle seg i minimum to-tre år før man begynner å granske utslagene på bunnlinja i regnskapene.

– Vi vil nok heller neppe se så nøye på økonomien for hvert enkelt produkt, sier han.


 

Folk ønsker sporbarhet

88 av forbrukerne mener maten bør være merket med opprinnelsesland. 86 prosent ønsker også å vite hvilken gard råvarene kommer fra. Dette kommer fram i en undersøkelse blant 3000 forbrukere som Norstat har utført for landbrukssamvirket.

Tall fra undersøkelsen, som ble presentert under åpningen av Rica-kjedens lokalmatoffensiv, viser også at 67 prosent er villige til å betale mer for norske enn utenlandske landbruksvarer.

Om lag 90 prosent er fornøyd emd kvaliteten i alle produktkategorier, men mjølkeprodukter gjør det bedre enn kjøtt – henholdsvis 94 mot 87 prosent - sier seg fornøyd. Korn-, egg og hvittkjøttprodukter kommer ut midt i mellom.

Thumbnail Image: