Matavfall bekymrer

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Mengden matavfall som blir kastet bekymrer restaurantgjestene, som er rede til å betale mer på steder som bruker mer av råmaterialene. 

Unilever Food Solutions utvikler nå løsninger for å redusere matavfallet fra profesjonelle kjøkken, og får støtte av TV2s God Morgen Norge-kokk, Wenche Andersen. 

 

Vil vite

Det er en fersk undersøkelse gjennomført blant 400 forbrukere i åtte land for Unilever Food Solutions, som viser at forbrukerne nå også setter matavfallet på menyen. 

Undersøkelsen viser blant annet at åtte av ti forbrukere i den vestlige verden er bekymret over hvor mye mat som går til spille når de spiser ute. To av tre ønsker å få vite mer om hva kjøkkenet på restauranten der de spiser gjør for å redusere matavfall, og annenhver restaurantgjest er villig til å betale mer for restaurantmat og i kantiner der kjøkkenet gjør et seriøst forsøk på å bruke så mye av råmaterialene som mulig. 

- Det kastes for mye mat i profesjonelle kjøkken, og vi må begynne å ta ansvar, sier country Manager Morten Karlsen i Unilever Norge i en pressemelding. 

TV2-kokk Wenche Andersen støtter initiativet. (Foto: Guri Dahl)

 

Samarbeid

Selskapet har samarbeidet med eksterne eksperter og organiassjoner over hele verden, som for eksempel "the Sustainable Restaurant Association", og er igang med å utarbeide løsninger for profesjonelle kjøkken som kan hjelpe dem å redusere mengden mat de kaster samtidig som de styrker bedriften. 

– Til syvende og sist oppnår man varig forandring når alle tre parter samarbeider. Som en av de største oppkjøperne av verdens råmaterialer, og som en ledende leverandør av matløsninger for kommersielle kjøkken, føler vi oss forpliktet til å bidra til å finne løsninger på matavfallsproblemet, sier Morten Karlsen.

 

Forståelse

TV 2s God morgen Norge-kokk Wenche Andersen skryter av initiativet.

– Det at Unilever Food Solutions setter i gang denne prosessen, tar tak og viser vei er kjempebra og bidrar til dialog mellom partene. Denne dialogen er viktig, og jeg tror de har mye å lære av hverandre. Et slikt samarbeid gjør det enklere for de offentlige myndighetene å få forståelse for hva matindustrien og restaurantnæringen ønsker og omvendt, sier Wenche Andersen.

– Det er flott at forbrukere blir mer klar over at det er nødvendig å redusere mengden mat som kastes. Med dette i bakhodet kan de selv lære å planlegge innkjøpene sine bedre, og også ta til seg tips om bedre oppbevaring av restemat og hvordan de kan bruke dette i flere retter ved senere anledninger, sier Wenche Andersen. 

 

En halv kilo per måltid

Undersøkelsen viser at en typisk vestlig restaurant kaster 0,48 kg mat fra hvert serverte måltid, og 65 prosent av matavfallet skommer fra forberedelser, som skall, avskjær og mat som ødelegges under varmebehandling. 30 prosent av matavfallet kommer fra mat som ligger igjen på kundens tallerken og fem prosent kan klassifiseres som spolert mat; produkter som har gått ut på dato eller på annen måte har blitt ubrukelig. 

 

– En gjennomsnittlig restaurant kan redusere mengden mat den kaster med 20 prosent ved å ta riktige avgjørelser når det gjelder innkjøp, oppbevaring og tilberedning av matvarer. Disse 20 prosentene tilsvarer i gjennomsnitt fire tonn per restaurant hvert år. Siden flere restauranter i Norge går med underskudd blir avfallshåndtering og svinn også et spørsmål om kostnad, ikke bare miljø, sier Country Manager Morten Karlsen.

Ifølge undersøkelsen mener kundene at offentlige myndigheter, matindustrien og restauranter og kantiner har hovedansvaret for å redusere mengden mat som kastes i profesjonelle kjøkken.

Teaser:

Mengden matavfall som blir kastet bekymrer restaurantgjestene, som er rede til å betale mer på steder som bruker mer av råmaterialene. 

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Restaurantgjestene vil gjerne vite mer om hva restaurantene gjør for å unngå å kaste mat.