- Arbeidsmiljøet er det viktigste

Publisert Sist oppdatert
Rommene er for det meste ikke pusset opp på om lag 30 år, og mye av renholdet er tungvindt og upraktisk. - Rommene er kanskje umoderne og trenger oppussing, men vi har renholdere som setter sin ære i å holde alt skinnende rent, og ingen skal kunne ta oss på renhold, forteller Pedersen.

Sara marie Knutsen, Maris Värv og Vibeke Borge mener at godt arbeidsmiljø er det viktigste for å gjøre en god jobb.

Varierende fartstid
På Moss Hotel treffer vi fire av renholderne. Hotellet har fem faste renholdere, og selve veteranen blant dem er ikke tilstede når Hotellmagasinet er på besøk. Inne på renholdernes pauserom får vi tid til en prat med de fire. Sofia Solem har jobbet på Moss Hotel i fire år, og hun jobber litt overalt. - Jeg jobber i resepsjonen, og i tillegg vasker jeg på kjøkkenet og i frokostsalen, forteller hun. Sara Marie Knutsen har jobbet på hotellet siden mai måned, Maris Värv og Vibeke Borge har begge kommet inn den siste måneden. Värv har lang erfaring med renhold fra flere hoteller i Skandinavia. - Jeg har vasket ved mange ulike hoteller, men må si at dette er det stedet jeg har trivdes absolutt best, forteller Värv.


Gammelt utstyr
Mye av utstyret som brukes til renholdet er gammelt, men jentene forteller at de skal få nytt etter hvert. - Vi har støvsuger og traller i hver etasje, men spesielt tralla i andre etasje er fryktelig dårlig. Den er vond å trille, det er dårlig plass til håndklær og sengetøy, og den faller omtrent fra hverandre hvis vi prøver å dra den etter oss, forteller Borge. - Den er sikkelig upraktisk, og vi ender med å løpe fram og tilbake for å få med oss alt vi trenger, sier Knutsen. De andre er enige i dette, og ser fram til fornyelse av utstyret. Fram til nå har renholderne også brukt sitt eget tøy på jobb, men nå har de fått t-skjorter med logo på, og kjøkkenet har fått egne drakter. Dette syns de alle er positivt. - Det er bra, det blir litt mer som en uniform, det ser bedre ut, mener Solem.

Mye jobb å holde rent
Hotellrommene er ikke helt enkle å holde rene, i følge renholderne. - De gamle dusjkabinettene er det mye jobb å holde rene, spesielt kantene nede, sier Solem. Rommene er dessuten møblert på litt gammeldags vis, noe som også medfører at renholdet tar tid. - Det er mye ”stæsj” på rommene, ja. Det er litt trangt å komme til enkelte steder, og det er mange ting som skal holdes rent. Det vil bli ryddet opp etter hvert, når vi bare får et sted å flytte ting, forteller Borge. Alle rommene er forskjellige, og har ulike møbler, lamper og utstyr. - På nye hotell er alt enkelt. Glatte flater som er lette å holde rene, og bare moderne utstyr. Det er klart det er både enklere og mindre slitsomt å holde rent da, enn det vi har her, sier Värv.

Får nytt utstyr
I dag jobber renholderne med mye gammelt utstyr, og de har klare meninger om hva som er viktig for at utstyret skal fungere godt. - Støvsugeren må ha lang ledning. Da gjør det ikke noe om selve støvsugeren er stor og tung, for vi kommer til over alt, sier Värv, og de andre nikker. Trallene er også viktig, og de er enige om at store traller er bra. - Det må være plass til alt vi trenger å ha med så vi slipper å løpe fram og tilbake for å hente ting hele tiden, sier Knutsen. Renholderne skal selv få være med og vurdere hvilket utstyr de skal ha, men innrømmer at det er mye på markedet de ikke har noen formening om. - Vi må nok overlate en del til fagfolk, som kan komme og vise oss hva som er nytt i dag, vi er nok litt utdaterte her, smiler Borge.

Sofia Solem Har ansvar for renholdet i hotellets nyåpnede frokostsal, og sørger for at det alltid er innbydende og hyggelig.

Moderne rengjøring
Värv er den med mest erfaring fra renhold på andre hoteller, og hun er opptatt av å lette arbeidet. - Jeg ønsker meg mer bruk av spray og mikrofiberkluter. Spray til golv, bad, speil og så videre. Det forenkler renholdet veldig, det blir skikkelig rent uten at vi trenger å skure. Det sparer både armer og ryggen, sier Värv. Bruken av kjemikalier er de ikke helt fornøyd med. - Jeg skulle ønske de kunne lage sprayer og vaskemidler uten lukt. Det er mange ganger man kjenner at det svir skikkelig i halsen når man har jobbet en stund, det kan umulig være bra i lengden, mener Solem, og de andre nikker bifallende.

Viktigst er arbeidsmiljøet
Gammeldagse og nedslitte rom kombinert med utdatert vaskeutstyr tar likevel ikke humøret fra renholderne på Moss Hotel. For her har de noe som ikke alle andre har. - Vi har et fantastisk godt arbeidsmiljø her. Av alle stedene jeg har jobbet er dette det stedet jeg har trivdes aller best på. Gode kolleger og en grei sjef gjør det lett å komme på jobb, sier Värv. Når temaet kommer inn på arbeidsmiljø blir alle de fire ivrige. Godt samarbeid og like personligheter er noen av stikkordene som blir nevnt. - Jeg tror at det at vi alle er så like har mye å si. Vi samarbeider godt og alle hjelper hverandre, forteller Knutsen. - Vi hjelper hverandre og støtter hverandre, og alle går inn for å gjøre en best mulig jobb, sier Borge. - Det er gode mennesker, alle bryr seg om hverandre, og vi har en god sjef, sier Solem.

En stor familie
Det er ikke bare blant renholderne at klimaet er godt, dette gjelder over hele hotellet. - Jeg har jobbet på steder hvor stemningen generelt var dårlig og folk klagde på ett eller annet hele tiden. Det skaper negativ stemning, og sliter på alle sammen. Sånn er det ikke her, her er det ingen som klager, og det gir positiv stemning. Om jeg er trøtt når jeg kommer om morgenen så møter jeg alltid ett smil. Da kommer humøret med en gang, og man får lyst til å jobbe. Det er så mange hyggelige mennesker her, som tar vare på hverandre, jeg vil si at det er som om vi alle er en stor familie, avslutter Värv, mens de andre nikker samtykkende.

Thumbnail Image: