
– Eksportverdien i reiselivet har økt med 10 milliarder
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
– Dette er kanontall. Siden 2019 har eksportverdien i reiselivet økt med 10 milliarder siden 2019. Det er fantastisk bra, sier Aase Marthe Horrigmo, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.
2024 ble et rekordår for norsk reiseliv, viser den ferske årsrapporten fra Turistundersøkelsen. Rapporten, som er utarbeidet av Epinion og Gyger i samarbeid med Innovasjon Norge, dokumenterer en betydelig vekst i både antall overnattinger og turistforbruk – og peker på viktige trender som vil forme fremtidens reiseliv.
Et av nøkkelfunnene er at gjestene legger igjen mer penger på stedene de besøker. Det gjelder både for norske og internasjonale gjester. Norge opplever sterk vekst i antall overnattinger fra utenlandske gjester. De utenlandske overnattingene har økt med 16 prosent siden 2019, og for nordmenn har de økt med syv prosent. Norge som ferieland har med andre ord blitt mer populært både for de som bor her fra før og de som besøker oss.
– Norsk reiseliv leverer sterke resultater og dette viser hvor viktig næringen er i hele landet. Jeg er opptatt av at reiselivsnæringen fortsetter å utvikle seg på en måte som bidrar til bærekraftige løsninger, samtidig som vi sikrer tillit mellom lokalbefolkning, næring og myndighetene, sier næringsminister Cecilie Myrseth.
Besøkende året rundt
Andelen overnattinger i sommersesongen har falt, i tråd med målet om å få flere til å besøke Norge utenfor høysesongen I fjor var det 55 prosent av gjestedøgnene som var i juni, juli og august mens andelen var 61 prosent i 2019. De andre årstidene har altså opplevd en vekst i reisedøgn.
– Vi har jobbet strategisk med å vise verden at Norge er en feriedestinasjon året rundt, og det arbeidet ser vi nå resultatet av, sier Horrigmo.
Rapporten viser også at bærekraft er viktig for mange av de som besøker Norge. Nærmere 60 prosent av besøkende fra Spania og Kina svarer at de har undersøkt natur og miljø, mot bare 16 prosent av nordmenn og 17 prosent av danskene. Forventningene til et aktivt forhold til bærekraft er høyere i disse markedene enn her hjemme.
– Det er også gledelig å se at de som har besøkt Norge vil anbefale Norge som reisemål til venner og kjente. Norge er fortsatt et dyrt land å besøke, synes de, men vi ser at tilfredsheten rundt kostnadene har økt i takt med at krona har svekket seg, mener Horrigmo.