OFFENSIV: Konsernsjef i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth, er klar for å investere mer i tiden som kommer. Spesielt i Danmark og Finland.

Nordic Choice Hotels satser stort i Danmark og Finland

Har 1 milliard i egenkapital, og pengene skal investeres.

Publisert Sist oppdatert

Hotellkjeden har lagt bak seg et fantastisk fjorår: Omsetningen endte på rundt 15 milliarder kroner, noe som er tidenes beste for Nordic Choice Hotels.

– Det er smått imponerende når en tenker på at de par første månedene i fjor var relativt rolig. I tillegg har strømprisene steget enormt, og vi har hatt mange millioner kroner i ekstrautgifter på strøm, sier konsernsjef i Nordic Choice Hotels, Torgeir Silseth.

- Sier ikke nei til 30-40 hoteller

Hotellmagasinet.no møter den blide og sindige 59-åringen på hotell-kjedens hovedkontor i Fredrik Stangs gate i Oslo. Silseth har jobbet som konsernsjef siden 2006, og har lommene fulle av opplevelser.

Les også: Stordalen tror det blir tøft i 2023

Men de tre siste årene har vært helt spesielle: Fra nesten 2 milliarder i minus i 2020 med massive permitteringer og stor usikkerhet til tidenes rekordresultat i fjor. Og nå: 1 milliard på «bok».

Pengene skal få bein å gå på – men de forhaster seg ikke. Silseth sier de ønsker å utvide porteføljen i Danmark og Finland, hvor de i dag har henholdsvis 4 og 13 hoteller. I Sverige er Nordic Choice en gigant med 104 hoteller spredt rundt i store deler av landet.

Nå ønsker de å gjøre det samme med Danmark og Finland: Vokse. Og bli en landsdekkende kjede.

- Det er et stort vekstpotensial i disse landene, og det er naturlig å se på andre byer enn København og Helsinki hvor vi i dag er godt representert, sier han, og nevner blant andre byene Aalborg, Århus og Finlands nordligste turistmagnet, Lappland.

– Det er et godt fungerende næringsliv og turisme i de nevnte byene. Vi har et godt nettverk, og folk vet godt hva vi står for og hva vi har fått til. Investeringene kan skje ved oppkjøp av enkelthoteller, flere samlet eller ved bygging. Vi holder alle muligheter åpne. Vi sier ikke nei til 30-40 nye hoteller, sier Silseth til Hotellmagasinet.no.

Samlet har hotell-kjeden 223 hoteller, 55 av disse drives som franchise. Og fortvil ikke, folkens; kjeden skal åpne nye hoteller i år og neste år i Norge og Sverige!

– Vi er ikke ferdig med Sverige. Vårt marked skal vokse mye fremover. Vi tør å satse annerledes og gjøre ting andre ikke ville gjort. Dessuten tar vi raske avgjørelser, sier 59-åringen.

Oslo billig sammenlignet med andre storbyer

Hotell- og reiselivsbransjen er spent på 2023. Silseth mener de er godt forberedt.

– Vi har ganske god oversikt over det som venter, og jeg syns det ser relativt bra ut til tross for at mange er bekymret. Selv om det blir noe fallende i de tre første månedene sammenlignet med det vi har opplevd de siste månedene er det på ingen måte katastrofalt. Kjøpekraften skal noe ned, men etterspørselen vil være der.

Nylig presenterte Hotellmagasinet.no oversikten over byene med høyest rombelegg for 2022. Og de dyreste. Ikke overraskende hadde hovedstaden de høyeste hotellromprisene med 1351 kroner eks moms og frokost, noe som er en økning på 33,4 prosent sammenlignet med 2021.

– Internasjonalt er Oslo fortsatt billig sammenlignet med andre byer i Europa. Etter de årene hotellbransjen har hatt og med en voldsom inflasjon, må vi og våre konkurrenter jobbe for å holde prisnivået heller enn å starte en priskrig. Kalkylene våre viser at det er nødvendig for å kunne tjene penger og opprettholde arbeidsplasser, sier Silseth.

Powered by Labrador CMS