Service og kvalitet til fingerspissene

Publisert Sist oppdatert

Fra grunnleggingen i 1884 og fram til jubileumsåret 1984, var hotellet et heleid familiehotell. I 1984 ble det gjort et historisk vedtak om å utvide aksjekapitalen, åpne døren for flere eiere og frisk kapital. Aksjer på flere hender har allikevel ikke endret bildet av et tradisjonsrikt familiehotell.

Nettopp varmen, vennligheten og den serviceinnstilte staben på hotellet, er adelsmerket for Alexandra og eiere har fått Vertskapsprisen 5 – 6 år på rad. I dag er Richard Grov direktør og har den daglige ledelsen av hotellet, som også har en stor og velfungerende konferanseavdeling.

En framsynt ledelse og mot til fornyelse og investeringer har i høy grad vært avgjørende for Alexandras suksess. Fra 2000 til 2008 har det blitt investert vel 200 millioner kroner, noe som var nødvendig for å opprettholde standard og tilbud til gjestene. En spa-avdeling med bassenger både ute og inne, er en lise for kropp og sjel.

For om lag 20 år siden skulle nye baderom innredes og ledelsen valgte et nytt og spennende materiale til servanter og benkeplater, Corian, komposittmaterialet fra DuPont. Det var Birger Flo A/S som hadde oppdraget og som anbefalte produktet. Han hadde i flere år hatt et godt samarbeid med Røe Trevare Coriform i Levanger, som er autorisert produsent av Corian innredninger. Det ble et vellykket valg og baderomsinnredningene, som ble levert av Røe, har beholdt sitt utseende over tid.

For 5-6 år siden var det tid for renovering av en hotellfløy og man forespurte pris på servanter i Corian til baderommene. Vurderingen var da at det var for dyrt og ledelsen bestemte seg for å bruke servanter av støpmarmor. Nå – etter bare 5 år – er dette materialet slitt og må skrotes, mens servantene av Corian, som ble installert for 20 år siden, nesten ser ut som nye. Derfor forhørte man seg igjen om hva Corian koster i dag og fant at prisen nå var omtrent den samme som for 15 år siden.

– Da var valget lett og det installeres nå servanter av Corian i alle baderommene, sier direktør Richard Grov.

–Vi er svært fornøyd med at materialet beholder sitt utseende i mange år og at en skade kan repareres usynlig. At en hel innredning av Corian kan pusses opp til nytt utseende og gjenbrukes, er også et viktig miljøaspekt - i tillegg til at man sparer store beløp.

I restaurantavdelingens selvbetjeningsdisker er det også i stor utstrekning brukt Corian. Den første for ca. 10 år siden. Materialet er porefritt og homogent tvers igjennom og skjøtene er så å si usynlige. Smuss, bakterier og mugg finner ingen skjulesteder og overflatene kan holdes rene uten sterke rengjøringsmidler. Det er Knut Nævestad Snekkerverksted AS som har laget selvbetjeningsdiskene i hotell Alexandra.

Omgivelsene til hotellet er naturskjønne, fredfylt og avstressende. Har man behov for en kontemplativ stund i ensomhet, kan man sette seg på benken ved den 8-kantede trekirken fra 1837, nyte utsikt og solnedgang og høre på stillheten… Hotel Alexandra er definitivt en reise verdt!

 ,,

Thumbnail Image: