Internasjonale turister knyter lissene og kommer løpende til Norge.

Trondheim løper fra konkurrentene:

Løpeentusiaster får øynene opp for Norge

Stadig flere reisende lokkes av maratonløp og det er Trondheim som stikker fra konkurrentene.

Publisert Sist oppdatert

Nå er det lyden av tusenvis av løpesko mot asfalt som gjelder, skal man tro ferske tall fra Hotels.com.

En spennende trend avsløres, da norske byer tiltrekker seg løpeentusiaster fra hele verden.

– Det er fascinerende å se hvordan løpingens popularitet nå direkte påvirker folks reisevalg, sier en talsperson fra Hotels.com.

– Vår data viser at konkurranseånden ikke bare lever blant løperne, men også blant byene selv.

Eventyrlig vekst

Den historiske byen Trondheim er blitt et maraton-mekka og opplever en eventyrlig vekst. Med en økning på hele 350 prosent etter overnatting i forbindelse med maratonløpet 6. september, mener Hotels.com at Trondheim er i ferd med å etablere seg som en internasjonal løpedestinasjon.

Tallene baserer seg på globale søk etter Trondheim fra 7. mai til 4. august for opphold 6. september 2025, og er sammenlignet med tilsvarende periode i 2024.

– Trondheims utrolige vekst i år er et bevis på at norske byer har noe helt spesielt å tilby, både for løpere og for de som ønsker en unik reiseopplevelse, skriver Hotels.com.

De tror videre at oppmerksomheten kommer av en blanding av byens rike historie og sjarmerende bykjerne, i kombinasjon med et løp som byr på en unik opplevelse.

Interesse også sørover

Lenger sør ser vi også en solid interessevekst. Bergen, som er kjent for sine syv fjell, har sett en økning på 40 prosent i søk for Bergen Maraton 18. oktober.

Det er data som er sammenlignet med globale søk rundt fjorårets tilsvarende løp.

Selv om hovedstaden Oslo «bare» kan skilte med en økning på 5 prosent for sitt store løpearrangement sammenlignet med året før, er det likevel tegn på en positiv trend for norsk reiseliv.

Powered by Labrador CMS