Styreleder Gunnar Waagen i Tingvollost.

VM-gull til Kraftkar

I går ble Kraftkar fra Tingvollost kåret til verdens best ost (Supreme Champion) under World Cheese Awards i San Sebastian i Spania.

World Cheese Awards er verdens største ostekonkurranse og blir arrangert årlig av The Guild of Fine Foods. I år konkurrerte hele 3021 oster om heder og ære og Kraftkar tok hjem den gjeveste prisen av alle. Antallet deltakere har vært rekordhøy og i år konkurrerte over 3000 oster fra 31 land om en rekker priser

Listen over oster som deltok er dominert av kjente navn som Parmigiano Reggiano og cheddar. Her er også mer spesielle varianter som geiteosten fra Mosambik som er rullet i knuste cashewnøtter og dyppet i chilisjokolade.

266 eksperter har bedømt ostene. Til slutt stod de igjen med 16 oster som de beste fra de ulike kategoriene. Kraftkar var den siste av ostene som ble vurdert i den direktesendte bedømmingen. Det var uavgjort mellom to oster på 67 poeng hver, før Kraftkar danket ut begge med sine 71 poeng.

– Eg gratulerer Tingvollost med denne kraftprestasjonen, og eg har gleda av å invitere dei med i min delegasjon til Berlin og Grüne Woche i januar 2017, seier statsråd Jon Georg Dale.

Statsråden er imponert over familien Waagen og Tingvollost.

– Dei har jobba hardt i snart 15 år, slik nordmøringane kan og er kjende for. Dei har ikkje kompromissa på kvalitet og no får dei løn for strevet. Dette syner samstundes at det er mogleg for norske ostar og andre kvalitetsprodukt frå norsk landbruk å hevde seg i konkurranse med utlandet. VI har mykje å vere stolte av og eg gratulerer igjen Gunnar Waagen og familien hans med gull!

Tingvollost har med dette skrevet seg inn i ostehistorien og satt Norge og Tingvoll på kartet. Utgangspunktet her er en familiedrevet bedrift på Tingvoll på Nordmøre som årlig produserer rundt 20 tonn ost. De startet produksjonen i 2003 og har bygd seg opp steg for steg. Kraftkar har vunnet priser før under World Cheese Awards, men aldri tidligere den høyeste utmerkelsen. I tillegg til VM-gull har de også vunnet både NM-gull og nordisk gull for sine produkter.

Får designe fremtidens møterom

Når Clarion Hotel The Hub åpner i mars 2019, får studenter og designinteresserte en unik mulighet til å utforme et av hotellets møterom med konsept, design og navn. Vinneren av «Creative Room Challenge» får ideen sin satt ut i live på det som skal bli landets største konferansehotell. Les hele saken

Til toppen