Seier for tradisjonsskinker

Publisert Sist oppdatert

Alle foto: Opplysningskontoret for kjøtt

Alle bygger sin produksjon på lokale mattradisjoner og norsk matkultur, og samtlige ble hedret fra hovedscenen på Gladmatfestivalen i Stavanger torsdag 28. juli. Diplom ble overrakt av Charles Tjessem. Det ble kåret vinnere i de to hovedkategoriene røkt og urøkt spekeskinke. Smak og bedømming er gjort både blant vanlige norske forbrukere og blant fagfolk – våre norske kokker.

Følgende virksomheter er kåret til vinnere i konkurransen ”Norges beste spekeskinker 2005”
 
1) Kategori urøkt spekeskinke
Favoritt både blant norske forbrukere og norske kokker:

Annis pølsemakeri AS fra Ringebu i Gudbrandsdalen.

Skinkene er produsert på gamlemåten basert på lokale mattradisjoner. Det produseres 400 – 500 skinker i året hvorav det aller meste selges fra egen butikk. Virksomheten har om lag 7 årsverk og et bredt spekter av produkter både av spekemat og annet.

2) Kategori røkt spekeskinke
Favoritt blant kokker:

Jens Eide AS fra Lillesand i Aust-Agder

Gamle arbeidsmåter fra regionen danner grunnlaget for skinkeproduksjonen hos Jens Eide. Skinkene er røkt med eikespon i en gammel ovn og uten bein. Det produseres ca 150 skinker i året. Jens Eide har eget slakteri og plukker ut de beste emnene til skinker. I butikk og foredlingsbedrift er det 12-14 årsverk og det aller meste av skinkene selges fra egen butikk.

3) Favoritt blant norske forbrukere:
 
Vikedal Gardsmat fra Vindafjord i Rogaland

Skinkene fra Vikedal Gardsmat er røkt med einer og med bein. Produksjonen er basert på håndarbeid og 100 prosent på gamlemåten – basert på lokale mattradisjoner. Virksomheten er en familiebedrift med ca 2 årsverk og skinkeproduksjonen representerer fra 60 til 100 enheter pr år som selges fra egen gårdsbutikk og på messer.

Norsk skinke i front

- Konkurransen viser at vi har en rekke veldig profesjonelle spekeskinkeprodusenter i Norge. Enkelte produsenter er fullt på høyden med mange mer profilerte skinkenavn. Vi håper denne konkurransen bidrar til å få opp oppmerksomheten om norske kvalitetsprodukter og at etterspørselen og produksjonen stiger i Norge. Det vil gjøre disse produktene lettere tilgjengelig for norske forbrukere, sier Siv Støfringstøl fra Gastronomisk Institutt, som er prosjektleder.

Kriterier

Skinkene er bedømt ut fra smak og konsistens. Viktige kriterier for konkurransen har vært at produsentene selv sender inn hele skinker med eller uten bein, det må være en produksjon på minst 50 skinker pr år og skinkene må være tilgjengelig i markedet gjennom butikk.

Alle norske spekeskinkeprodusenter ble invitert til å delta. 19 bedrifter sendte inn til sammen 26 skinker som har vært til bedømming. Bortimot 100 store og små produsenter fikk tilbudet.

Gastronomisk Institutt har i samarbeid med Fagsenteret for kjøtt og Matmerk, kategorisert og gjennomført smakstester og annen bedømming på de innsendte spekeskinkene Prosjektet er gjennomført i samarbeid med Matprogrammet i Innovasjon Norge.

Forbrukerrettet informasjon

Prosjektet har også bidratt til en brosjyre om spekeskinke i samarbeid med Opplysningskontoret for kjøtt som forteller om de forskjellige typer skinke og bruken av dem.
 
(Innovasjon Norge)
Thumbnail Image: