En historisk matreise

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

(Oslo, 18.11.10) De Historiske Hotel & Spisesteder og Nortura inngår nå et samarbeid som er banebrytende i Norsk Matkultur. Stikkord er lokal kvalitetsmat og en helt ny eksklusiv produktserie.

  Avtalen har en forventet verdi på 40 - 50 millioner pr år, men det er ikke den økonomiske rammen som er det viktigste i dette samarbeidet. - Dette dreier seg om to parter som har akkurat de samme interessene og hvor profil og historie har svært mange fellestrekk. Både De Historiske og Nortura er tuftet på norsk kultur, så her har vi en unik mulighet til å fronte det beste av hva Norge kan by på, sier salgsdirektør i Nortura Storkjøkken, Jørn-Gunnar Jacobsen. Ny produktserieNortura utvikler nå en eksklusiv produktserie som tilbys De Historiske. Serien inneholder helt unike produkter som enten har en spesiell historie, dyrerase, opprinnelse eller foredlingsmetode. En nær støttespiller i dette har vært og er Arne Brimi, som er genuint opptatt av norsk matkultur. Kokker og kjøkkenfaglig ekspertise fra De Historiske vil i fremtiden være med å bidra i produkt- og konseptutvikling sammen med Nortura. - Vi ønsker at gjesten skal være like opptatt av opprinnelsen og kvaliteten på råvarene som man tradisjonelt er av vinen, og det skal være et kvalitetsstempel for et spisested å ha retter fra denne eksklusive serien på menyen, sier Jørn-Gunnar Jacobsen. Naturlig samarbeidDe Historiske er en gruppering av norske hoteller og spisesteder med en spesiell historie. Blant de i underkant 60 medlemmene er herregårder, herskapshus, gods, store og småhotell i sveitser- og jugendstil samt gamle skysstasjoner som er gjort om til vakre småromantiske hotell. På lik linje som vertskapet, arkitekturen og omgivelsene er maten en viktig del av det "opprinnelige" når du bor eller spiser hos De Historiske Hotel & Spisesteder. - Det er derfor naturlig å inngå et samarbeid med Nortura som er eid av 20 000 matprodusenter over hele landet, sier adm dir i De Historiske Nils Henrik Geitle. - Bøndene er like opptatte av sin del av historien og kulturen i sine områder og på sin gård, og er stolte over å presentere sine unike råvarer og produkter i rammer som De Historiske Hotel & Spisesteder kan tilby, sier Jørn-Gunnar Jacobsen. Råvarene leveres gjennom de kjente merkevarene Gilde og Prior, men også økologiske produkter fra Norgården, spekemat fra Eldhus og pålegg fra Thulefjord. Jobber tett med kokkeneSom en del av avtalen skal Nortura og De Historiske sammen bidra til å videreutvikle kompetansen hos kokkene i De Historiske. Dette vil foregå gjennom årlige samlinger med bidragsytere fra det ypperste Norge har på dette området. Nortura har samarbeidsavtaler med det norske kokkelandslaget, andre profilerte kokker, og Gastronomisk Institutt. - Vi har også hatt et vellykket forsøk med utplassering av lærlinger på våre produksjonsanlegg. Dette vil vi nå også prøve ut med lærlinger hos De Historiske, der de får komme ut på produksjonsanleggene for å lære mer om råvaren de skal servere, sier salgsdirektør Jørn-Gunnar Jacobsen. Kokker vi samarbeider tett med:Mikael Forelius, adm dir på Verthsuset Røros & Røros Hotell, Jørn Lie, eier og kjøkkensjef på Restaurant Gamle Raadhus, Bent Borge Hansen, kjøkkensjef Sundvolden Hotel, Rico Rasmussen, kjøkkensjef Lysebu, Flemming Nilsen, hotelldirektør Lysebu.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Nils Henrik Geitle (t.v.) i De Historiske og Jørn-Gunnar Jacobsen i Nortura går sammen om en historisk matreise.