Spa i skuddet

Publisert Sist oppdatert

Hudpleier Aud Johansen og fysioterapeut Tor Atle Fugeli viser frem spaets aromabad. Her blir lys-, musikk- og aromaterapi kombinert i et topp moderne boblebad.

Hotellkundene blir stadig mere opptatt av ekstra-tilbud, når de skal velge overnattingssted. Velværebransjen opplever stor vekst, og stadig flere hotel velger å samarbeide med erfarne leverandører av foreksempel spa-anlegg, fremfor å bygge egne. Smarte businessmenn har kommet på banen og gitt velværeselskapene en helt ny seriøsitet. Gunnar Mathisen er en av disse.
I 2001 sluttet han i IT-bransjen, utdannet seg til massør, og tok en rekke personlighetsutviklingskurs. Med bred erfaring som leder, og interesse for velvære, har han gjort rask karriere. I august åpnet han altså Norges største, og kanskje flotteste, Spa-anlegg på Gjøvik. Utbygger og eier er Aquanovo, men samarbeidet med Thon Hotellet i byen har vært en viktig faktor for prosjektet.

Vinn-vinn samarbeide

Spaet ligger i det nyåpnede Thon hotel Gjøviks kjeller, men er altså eid av Aquanovo og har ingen formell tilknytning til hotellet. Utad fungerer de likevel som en samlet enhet, med lokaler i samme bygg og kassesystem som gjør det mulig for hotellgjester å sette velværetimene på regningen sin.
-Thon hotel har skjønt at kunden vil ha et godt velværetilbud, og derfor kontaktet de oss og lurte på om vi var interesserte i å bygge et anlegg som samarbeidet med deres nysatsning her i byen. Mjøsregionen har ingen lignende anlegg, så vi såg et stort potensiale i prosjektet, og satset for fullt. Nå har vi et godt samarbeide som gagner begge parter, forteller Mathisen om plasseringen av det rekordstore anlegget. Tanken er at spaet får ekstra kunder fra hotellet. Mens hotellet kan gi sine gjester et fristende ekstra-tilbud. Ekspertene mener at spa- og lignende velværeanlegg vil bli stadig viktigere våpen i kampen om hotellgjestene. Men hotellene trenger altså ikke nødvendigvis å skaffe seg kompetanse, og åpne egne anlegg.
Sjef på Thon hotel Gjøvik, Laila Venbakken Hovland, er også svært fornøyd med samarbeidet.
- Vi er jo primært et business- og konferansehotell, men med et slikt spa-anlegg i bygget kan vi selge inn en helt ny kundegruppe. Gjester som vil slappe av, eller ha det romantisk med kjæresten, en helg, vil vurdere oss mye sterkere nå. Samtidig som primærkundene våre også får et ekstra godt tilbud. Å bruke et eksternt og erfarent selskap sikrer jo at vi får folk som kan det de driver med. Det er vinn-vinn over hele linjen, forklarer den erfarne hotellsjefen.

Sterkt konsept

Dyktige interiørarkitekter og arbeidere har de siste månedene jobbet på spreng for å få spa-anlegget ferdig. Aquanovos stolthet på Gjøvik, har fått seks behandlingsrom som tilbyr blant annet fysioterapi, fotsoneterapi, massasje, stille-rom og tyrkisk bad. I tillegg har spaet et stort badeområde, med både avslapningslagune, boblebad og både vanlig- og steam-badstue. I alt 1000 m2 med velvære, der alt er innredet med tanke på rolig eleganse, og stilig renhet. Med fliser og tapet i avslappende farger, fotsoneterapigulv, og med spesiallagde malerier og små detaljer på veggene. I løpet av høsten blir det bygget kinesisk hage og utebad også.

 

- Det som er alfa og omega i denne bransjen, er å skape en god følelse hos kunden. I dag er spa en bransje med stor vekst. Det er blitt mye mere et poeng å selge en fin opplevelse, enn en ren behandling. Hele anlegget her bærer preg av visjonen vår, og vi merker oss at folk er fornøyde og kommer tilbake, forteller Mathisen, mens han stolt viser oss rundt. Aquanovo er med en rekke spa-sentre, ledende på denne typen velværetilbud i Norge. De selger dessuten utstyr i alle varianter, til andre som vil starte velværesentre. Mathisen mener det er årelang erfaring med bygging av slike anlegg, som har satt Aquanovo istand til å starte det store senteret på Gjøvik.

Utdanning og kvalitetssikring

-Men man kan bygge så enorme og vakre anlegg man vil, uten de rette medarbeiderne fungerer det ikke, mener Mathisen. Med tanke på dette har Aquanova startet en egen spa-skole, der de både videreutdanner og kvalitetssikrer alle egne medarbeidere, og tilbyr utdannelse til andre som vil inn i bransjen. Anlegget i mjøsbyen har 15 medarbeidere, der de ansatte er utdannet og jobber innen alt fra fysioterapi eller pedikyr, til å jobbe som resepsjonist, men uansett arbeidsoppgave har alle som en gjennomført den 8 måneder lange spa-terapeut skolen. Skolen har dessuten utdannet spa-terapeuter til en rekke andre anlegg i Norge.
- Uansett om man er massør eller fysioterapeut, så er det mye ekstra man må lære før man begynner å jobbe i spa. Vi har en av de virkelige veteranene i yrket, Anfrid Leikvoll, som lærer. Hun lærer elevene alt de trenger å vite om yrket, og om hvordan man behandler en velværesøkende kunde, forteller Mathisen.

Forventer balanse

Men et spa anlegg av Aquanovo Gjøviks størrelse er ikke billig å drifte. En dag i spaet koster kunden 200 kroner. Hvis man skal ha noen spesiell behandling koster det ekstra. Anlegget trenger omtrent 26 beskøkende om dagen, for at regnskapet skal gå i balanse. Besøksmessig har spaet fått en litt treg start.
- Men det regnet vi med. Vi har bare vært her i en måned, og er fortsatt i etableringsfasen. Det har dessuten vært en usedvanlig varm august med fint badevær ute. Det er i løpet av høsten og vinteren at vi får inn majoriteten av de besøkende. Lokalbefolkningen er allerede flinke til å kjøpe velværetime-gavekort til hverandre, og alle liker jo spa, så vi regner med å få regnskapet i balanse i nærmeste fremtid, avslutter Mathisen.

Thumbnail Image: