
Gullgaffelen til Arne Brimi:
Hederspris for natur, tradisjon og kokkekunst
Gjennom flere tiår har Arne Brimi gitt smak og språk til norsk natur, råvarekunnskap og matkultur. Nå mottar han Gullgaffelen – Bocuse d’Or Norges ærespris – for sitt utrettelige arbeid med å løfte frem norsk gastronomi og inspirere nye generasjoner kokker.
Brimi tildeles hedersprisen for sitt banebrytende arbeid med å forene natur, tradisjon og kokkekunst, og for den sterke faglige inspirasjonen han har gitt – og fortsatt gir – til norsk kokkefag og matformidling. Med klar og stolt stemme, har han i over fire tiår løftet frem råvarer, produsenter og matkultur over hele landet.
Han skrev historie som Norges første deltaker i Bocuse d’Or i 1987, og har siden vært en av de mest innflytelsesrike skikkelsene i utviklingen av moderne norsk gastronomi.
– Arne Brimi har vært en nøkkelperson i utviklingen av norsk matkultur. Hans lidenskap for råvarer, natur og formidling har inspirert kokker og publikum i inn- og utland. Som pioner og tradisjonsbærer har han vist hvordan nyskaping og lokale røtter kan forenes, sier styreleder Ørjan Johannessen i det norske Bocuseakademiet.

Kongen av Brimiland
Brimi er i dag en av landets mest folkekjære kokker, kjent for sin jordnære formidling og særegne stemme – både billedlig og bokstavelig. Han ble et kjent ansikt gjennom TV-serien «Gutta på tur», der han introduserte seerne for en råvarenær og lidenskapelig tilnærming til mat. Hans uttrykk «meir sjalottlauk» ble nærmest et folkelig mantra for det nye norske kjøkkenet.
Gjennom sitt virke på Vianvang, har han vist hvordan mat, natur og sted kan smelte sammen til helhetlige opplevelser. Slik har han ikke bare inspirert hundrevis av kokker, men også bidratt til at mat og måltid har blitt en sentral del av norsk reiselivsutvikling.
I 2005 ble han utnevnt til Ridder av St. Olavs Orden, for sin innsats for norsk matkultur.
– Det er 20 år siden det ny-nordiske matmanifestet ble lansert, men Arne Brimi var allerede 20 år før det godt i gang med å utforske smakene fra sitt kjære Jotunheimen. Han var nordisk før nordisk ble et begrep, sier daglig leder i Stiftelsen Norsk Gastronomi, Arne Sørvig.
– Arne har satt dype spor – og fortsetter å gjøre det. I dag når han ut til nye generasjoner via moderne kanaler, som Instagram og TikTok. Det sier mye om hans evne til fornyelse – samtidig som han står stødig plantet i det norske jordsmonnet, fortsetter Sørvig.