Kler opp restauranter

Publisert Sist oppdatert

Natalia merket seg at mange restauranter har store ambisjoner innen kokkekunst, men allikevel er forbausende monotone og ensartede når det gjelder hva de presenterer sin matkunst på. Natalia er selv glad i å lage mat, og har også besøkt mange spisesteder med svært godt rykte. Hennes første prøvekolleksjon er faste innslag på hennes eget spisebord, og ble levert som en overraskelse til familien på 17. mai.

Fremheve identitet
Ut fra ideen om at også restauranter kan bruke designprodukter til både å gi kundene en visuelt spennende opplevelse og gi restauranten en mulighet til å framheve sin identitet på en gjennomført måte, har hun derfor utviklet en ny kolleksjon glassprodukter.

Første restaurant som har satset på Leikis er Ekebergrestauranten i Oslo. De benytter foreløpig Leikis sine produkter ved begivenheter man ønsker skal ha et spesielt preg. Ekebergrestauranten har også benyttet seg av muligheten til å få sin egen logo preget i deler av serien.

Design og teknologi
Dette har vært et spennende prosjekt for Nathalia Leikis. Et viktig krav er at produktene må tåle håndtering, hyppig bruk og ditto rengjøring. Produktene skal framstå som spennende design, så Leikis måtte finne teknologi som gjorde det mulig å bruke kreative designelementer men allikevel produsere til en kostnad som kan forsvares for hyppig bruk i en restaurant. Leikis egne kunnskaper i design måtte suppleres med spesialkompetanse innen produksjon av glass, og noe hun fant i Tsjekkia, et land med lange tradisjoner innen glasskunst.

Kresent privatmarked
Nathalia Leikis har også jobbet bevisst med å utnytte glassets egenskaper til å både reflektere lys og slippe det gjennom, i valg av farger og fasong. Produktserien er forøvrig også utviklet for et kresent privatmarked, og utvalgte deler forhandles allerede i omlag 10 forskjellige forretninger rundt omkring i landet. Selvsagt kan de også skaffes via hennes designstudio på Frogner.

- Jeg merker at restaurantbransjen vil 'safe litt' i starten, og at markedet er preget av en konservativ innstilling til å prøve ut nye ting. Samtidig ser jeg jo at restauranter som viser fram morsomme og spennende elementer i sitt konsept gir gjestene noe å prate om, at kelnerne får spørsmål om bakgrunnen for produktene og at det gir situasjonen et særpreg, sier Nathalia Leikis selv.

Alle foto: Anne-Grethe Ulriksen

Thumbnail Image: