
SelgNorge-prisen til TV-program:
– Årets vinner viser at det finnes mye å oppleve i hele Norge, hele året
SelgNorge-prisen 2025 går til dokumentarserien People of the North og produksjonsselskapet Tellus. Med storslåtte naturskildringer og møter med folk i nord, har serien begeistret millioner av seere verden over.

SelgNorge-prisen deles ut av NHO Reiseliv til personer og aktører som styrker norsk reiseliv og trekker internasjonal oppmerksomhet mot Norge som reisemål.
People of the North vinner SelgNorge-prisen 2025 for å ha vist frem Norge på en måte som begeistrer seere verden over.
Høy kvalitet og stor rekkevidde
– Prisen er en anerkjennelse av det langsiktige arbeidet Tellus har gjort for å løfte frem Norge gjennom TV-produksjoner med høy kvalitet og stor rekkevidde, sa administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv under årskonferansen i Sandefjord.
– Serien har vekket reiselyst og vist frem Norge fra en ny og personlig vinkel for et globalt publikum.
Stas at det blir lagt merke til
– Det er veldig stas å få denne prisen og at det blir lagt merke til at vi har suksess med å selge Norge i det store utland, sier daglig leder og executive producer Morten Ottesen i Tellus.
– Konkurransen om de beste turistene er sterk, og Norge trenger all den oppmerksomhet vi kan få.
– Samtidig opplever vi en meget stor interesse for vårt unike land, men alt må selges uansett hvor fint det er. Det er så mange flotte steder å vise frem at vi ikke kommer til å gå tom de neste 20 årene.

Internasjonal suksess
People of the North har blitt sendt på det amerikanske PBS-nettverket, som har 354 stasjoner og dekning i alle 50 stater.
Bare i USA har serien nådd over 21 millioner seere – og interessen fortsetter å vokse.
Serien vises også på ledende TV-kanaler og strømmetjenester i Europa, Asia og Norden. Den globale distribusjonen har gjort serien til en viktig ambassadør for Norge og våre nordiske naboland.
Mer enn vakker natur
Serien tar seerne med til steder som Finnmarksvidda, Ålesund, Sørøya, Helgeland og Telemarkskanalen. Her får publikum oppleve det norske reiselivet slik det faktisk er: hele året, og i all slags vær.
Men People of the North handler ikke bare om landskap. Serien løfter frem menneskene, kulturene og mattradisjonene som gjør hver destinasjon unik. Det er disse fortellingene som fester seg hos seerne og skaper reiselyst.

Kjent produksjonsteam
Bak serien står Arne Hjeltnes, Stig Bareksten og et erfarent produksjonsteam i Tellus. De har tidligere hatt internasjonal suksess med serier som New Scandinavian Cooking og Norwegian Masters, som formidler nordisk matkultur og kulturhistorie.
Med People of the North har teamet skapt noe helt spesielt – en serie som kombinerer fortellerkunst, reiselyst og formidlingsevne på et nivå som virkelig gjør inntrykk på det internasjonale publikummet.

Juryens begrunnelse
Juryen trekker frem hvordan serien løfter både kjente og mindre kjente reisemål over hele landet. Ved å vise frem mangfoldet i norsk natur og kultur, inspirerer serien både nordmenn og utenlandske turister til å oppdage nye sider ved Norge.
– Årets vinner viser at det finnes mye å oppleve i hele Norge, hele året. Med sterk formidlingsevne, høy produksjonskvalitet og ekte kjærlighet til landet vårt, er dette produksjoner som styrker Norges posisjon som attraktivt reisemål, sier Krohn Devold.
