Teamet fra Tellus Work bestående av Morten Ottesen (til venstre), Sigrid Henjum og Jan-Erik Lustig mottok prisen fra Kristin Krohn Devold og Merete Habberstad i NHO Reiseliv. Prisutdelingen fant sted på NHO Reiselivs årskonferanse i Sandefjord.

SelgNorge-prisen til TV-program:

– Årets vinner viser at det finnes mye å oppleve i hele Norge, hele året

SelgNorge-prisen 2025 går til dokumentarserien People of the North og produksjonsselskapet Tellus. Med storslåtte naturskildringer og møter med folk i nord, har serien begeistret millioner av seere verden over.

Publisert Sist oppdatert
People of the North er ledet av Arne Hjeltnes, sammen med kokk Frida Ronge, kjent fra svensk TV, og den prisbelønnede ginmesteren Stig Bareksten.

SelgNorge-prisen deles ut av NHO Reiseliv til personer og aktører som styrker norsk reiseliv og trekker internasjonal oppmerksomhet mot Norge som reisemål. 

People of the North vinner SelgNorge-prisen 2025 for å ha vist frem Norge på en måte som begeistrer seere verden over.

Høy kvalitet og stor rekkevidde

– Prisen er en anerkjennelse av det langsiktige arbeidet Tellus har gjort for å løfte frem Norge gjennom TV-produksjoner med høy kvalitet og stor rekkevidde, sa administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv under årskonferansen i Sandefjord.

– Serien har vekket reiselyst og vist frem Norge fra en ny og personlig vinkel for et globalt publikum.

Stas at det blir lagt merke til 

 – Det er veldig stas å få denne prisen og at det blir lagt merke til at vi har suksess med å selge Norge i det store utland, sier daglig leder og executive producer Morten Ottesen i Tellus.

– Konkurransen om de beste turistene er sterk, og Norge trenger all den oppmerksomhet vi kan få.

– Samtidig opplever vi en meget stor interesse for vårt unike land, men alt må selges uansett hvor fint det er. Det er så mange flotte steder å vise frem at vi ikke kommer til å gå tom de neste 20 årene. 

I den første episoden gikk turen til Alta, som ligger helt nord i Norge, i fylket Finnmark. Der får Arne, Frida og Stig et innblikk i hvordan urfolket fisker i den kalde vintertiden. Etterpå blir de servert en tradisjonell reinsdyrgryte i en fjellstue, godt beskyttet mot både vind, snø og sprengkulde.

Internasjonal suksess 

People of the North har blitt sendt på det amerikanske PBS-nettverket, som har 354 stasjoner og dekning i alle 50 stater.

Bare i USA har serien nådd over 21 millioner seere – og interessen fortsetter å vokse.

Serien vises også på ledende TV-kanaler og strømmetjenester i Europa, Asia og Norden. Den globale distribusjonen har gjort serien til en viktig ambassadør for Norge og våre nordiske naboland.

Mer enn vakker natur

Serien tar seerne med til steder som Finnmarksvidda, Ålesund, Sørøya, Helgeland og Telemarkskanalen. Her får publikum oppleve det norske reiselivet slik det faktisk er: hele året, og i all slags vær.

Men People of the North handler ikke bare om landskap. Serien løfter frem menneskene, kulturene og mattradisjonene som gjør hver destinasjon unik. Det er disse fortellingene som fester seg hos seerne og skaper reiselyst.

Kokken Frida Ronge slår seg sammen med lokal fiskere og drar ut på Barentshavet for å fange dagens middag – fersk og smakfull torsk.

Kjent produksjonsteam

Bak serien står Arne Hjeltnes, Stig Bareksten og et erfarent produksjonsteam i Tellus. De har tidligere hatt internasjonal suksess med serier som New Scandinavian Cooking og Norwegian Masters, som formidler nordisk matkultur og kulturhistorie.

Med People of the North har teamet skapt noe helt spesielt – en serie som kombinerer fortellerkunst, reiselyst og formidlingsevne på et nivå som virkelig gjør inntrykk på det internasjonale publikummet.

Arne Hjeltnes blir med Frida Ronge for å høste tang og tare sammen med Angelita i Lofoten.

Juryens begrunnelse

Juryen trekker frem hvordan serien løfter både kjente og mindre kjente reisemål over hele landet. Ved å vise frem mangfoldet i norsk natur og kultur, inspirerer serien både nordmenn og utenlandske turister til å oppdage nye sider ved Norge.

– Årets vinner viser at det finnes mye å oppleve i hele Norge, hele året. Med sterk formidlingsevne, høy produksjonskvalitet og ekte kjærlighet til landet vårt, er dette produksjoner som styrker Norges posisjon som attraktivt reisemål, sier Krohn Devold.

Stig Bareksten i sitt ess. I episode fem besøker han og Arne Hjeltnes et spennende par som serverer dem en full smaksmeny med alle de tradisjonelle delikatessene fra Vestlandet.
Powered by Labrador CMS