Åtte av ti vil velge norske varer

En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.

Dette merket skal bety at produktet eller løsningen er utviklet eller produsert i Norge og følger norske krav til ansvarlighet og bærekraft.

Made in Norway er et beskyttet varemerke for markedsføring av produkter og tjenester som oppfyller klare krav til norsk opphav, kvalitet og ansvarlighet.

– Opphavsmerket Made in Norway skal styrke posisjonen til norske produkter og løsninger i internasjonale markeder, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

– Det er bra for norske bedrifter og er med på å trygge norske arbeidsplasser. Det er også bra for forbrukerne.

– Når du ser dette merket kan du være trygg på at dette produktet eller denne løsningen i hovedsak er utviklet eller produsert i Norge og følger norske krav til ansvarlighet og bærekraft, sier næringsministeren.

Lansert i januar 2024

Daværende næringsminister Jan Christian Vestre lanserte merket i januar 2024, og de første bedriftene tok merket i bruk i august 2024.

Innovasjon Norge administrerer merkeordningen og opplever stor interesse for opphavsmerking både blant bedrifter og i befolkningen.

En undersøkelse Norstat har gjort på oppdrag fra Innovasjon Norge, viser at norske forbrukere er opptatt av varer og tjenesters opprinnelsesland.

– Vi kan lese ut av undersøkelsen at de fleste ønsker å velge norske varer og tjenester, men synes det er vanskelig å vite hvor et produkt kommer fra, sier administrerende direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge.

– Med opphavsmerket Made in Norway blir det lettere for forbrukerne å kunne foreta mer bevisste valg.

De fleste velger norsk

Ifølge undersøkelsen mener tre av fem at produksjonsland er viktig når de vurderer å kjøpe varer eller tjenester.

Folk opplever selv at de har økt bevissthet rundt dette, men mange er usikre på om varer eller tjenester har norsk opphav eller ikke. Bare to av ti synes det er lett å være sikker på om en vare eller tjeneste er norsk.

Undersøkelsen viser også at de fleste velger norsk når pris og kvalitet er lik. Det er betalingsvilje blant befolkningen for varer og tjenester med norsk opprinnelse, selv om de færreste sier at de er villig til å betale mye mer.

Funn i undersøkelsen oppsummert:

  • 3 av 5 mener produksjonsland er viktig når de vurderer kjøp av varer eller tjenester.
  • 2 av 3 sier de har blitt mer bevisste på hvor en vare eller tjeneste er produsert.
  • Mer enn 8 av 10 vil velge produkt/tjeneste med norsk opprinnelse fremfor utenlandsk, gitt lik pris og kvalitet.
  • Om lag halvparten er villig til å betale litt mer for en vare eller tjeneste som har dokumentert norsk opphav.
  • 4 av 10 synes det er vanskelig å være sikker på om en vare eller tjeneste har norsk opphav eller ikke, 2 av 10 synes det er lett.
Powered by Labrador CMS