Vil gi sitt beste på overfarten

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

 

Fra hamburgeren til drøye 70 kroner, via buffeene, tapasrestauranten og til syvretters gourmetmiddager. Color Fantasy har noe for enhver smak. Vi slår gjerne fast at her holder alt en suverent høy standard og er verdt pengene. Overfarten fra Oslo til Kiel er en luksusreise til rimelig pris for de som vil bruke et par døgn sammen med venner eller kolleger. Med en restaurantbesetning på 150 medarbeidere blir du vartet opp på en beundringsverdig måte.

 

Restaurant-sjef på M/S Color Fantasy, Nils Dalen, har 35 års fartstid i restaurant-bransjen, og han mener alle hans medarbeidere har en god innstilling til jobben fordi Color Line er en ryddig og god arbeidsgiver.

Dalen holder styr på en stab på 150 medarbeidere. Sikkerhet og kvalitet står i høysetet, slik at skipets  gjester til enhver tid skal få en god opplevelse også i de totalt 15 restaurantene og spisestedene.

 

–For oss som arbeider her er det blitt en livsstil, forklarer Dalen.

Her har vi alle typer mennesker. Det er høyt kvalifiserte fagfolk som ser fordelen av å jobbe om bord i et skip av denne typen.  Om bord handler det om arbeid og søvn. Her er det 11 timers vakt og 13 timer fri, og overtid er ikke eksisterende, opplyser Dalen.

Alle ansatte har sine lugarer med radio og TV. Internett er tilgjengelig på en del lugarer og på alle oppholdsrom. Dermed er det ikke noe problem å holde seg on-line. Det gjør livet lettere for de fleste, og spesielt de som har sin familie i land.

 

Mye fritid

–Egentlig tenker vi ikke så mye på at vi seiler tur/retur Oslo-Kiel. Det er sjelden vi merker noe til vær og vind. For oss handler det om å tilby gode opplevelser for gjester som velger to døgn sammen med oss.

Fordelen for oss som er ansatt er at vi har en trivelig arbeidsplass og har fri halve året, uten bekymringer, sier trønderen Nils Dalen med et smil. Han innrømmer gjerne at han trives best på sjøen.

–De som arbeider i land må jobbe nesten hver eneste helg, men på Color Fantasy kan vi være på vakt i to-tre uker og deretter avspasere og reise hjem de neste to-tre ukene.

Selv har Dalen valgt å etablere seg i Spania, og det er helt problemfritt med gode flyforbindelser i Europa, mener han.

 

Må ligge i forkant

–På et skip handler det svært mye om å ligge i forkant, og være godt drillet på logistikk. Her er det ikke mulig å stikke ut i en nærbutikk og fylle på med varer dersom det plutselig skulle bli tomt for en ingridens når frokost, lunch eller middag skal forberedes.

Rederiet forhandler gjerne med de store leverandørene minst ett år i forveien. Det gjelder leveranser av mat, drikke, parfymer og taxfree-varer. Color Fantasy er ett av flere skip innen Color Line, og rederiet tenker helhet når avtaler inngås. Ferskvarer som meieriprodukter og norske drikkevarer bunkres gjerne i Oslo, men mye hentes også ut i Tyskland, der prisene er noe lavere.

-Logistikken er alfa og omega på et skip som Color Fantasy. Vi har noen timer ved kai, og da skal alt av bunkring ordnes på en rask og effektiv måte. Jeg har aldri opplevd at vi har gått tom for varer, og slik skal det også være, slår Dalen fast.

Skipet har god kjøle- og frysekapasitet, og mannskapene i byssa er dyktige fagfolk som vet hvordan ferskvarer og andre råvarer skal behandles. Derfor er det lite svinn hos oss. Det blir aldri satt fram noe i våre serveringssteder som vi ikke kan garantere kvaliteten på, understreker Dalen.

 

De 14 restaurantene

og barene på Color Fantasy har en kapasitet på 2.300 gjester, og er dermed også et restaurant-selskap med høy omsetning.

Byssa har ett hovedkjøkken med grovkjøkken på dekk seks. I tillegg har skipet eget bakeri, og fem såkalte satelittkjøkken fordelt på ulike dekk.

–Utfordringene i våre restauranter er det samme som på land, men vi har ett fortrinn, understreker Dalen. Vi har alltid teknisk bistand i nærheten. Dyktige servicefolk og elektrikere er viktig når man alltid er underveis.

Han understreker også viktigheten av at medarbeiderne er fleksible.

–Her er vi et team som alltid hjelper hverandre. De fleste kan utføre ulike typer oppdrag, og de stepper inn der det oppstår et ekstra behov. Derfor eksisterer ikke begrepet ”overtid” om bord på Color Fantasy. Alle går 11 timers vakter, og da er ikke overtidsarbeid spesielt gunstig.

Men alle er ikke ”poteter”. Her er det også høyt kvalifiserte spesialarbeidere som er ekstra gode i sine fag, som for eksempel gourmetservitører, vinkelnere og bartendere.

 

-Har dere noen gang gått tom for poteter?

-Nei, jeg har aldri opplevd at vi har gått tom for råvarer. Vi har gode kontrollrutiner på dette. Vi har faste ala carte menyer og selskapsmenyer, og så er det ”back-office” som tar seg av logistikken og sørger for at vi får det nødvendige om bord.

 

Kontroll og prøver

Dalen mener matvaresikkerheten blir meget godt ivaretatt i rederiet. To ganger i måneden sender alle skip inn matprøver for kontroll, og de får også jevnlig besøk av Mattilsyn og skjenkemyndigheter. Dette kan skje både uanmeldt og anmeldt.

–Det viktigste for oss er at våre gjester skal føle seg hundre prosent trygg når de kommer til våre spisesteder. Vi har ikke råd til noe slurv.  Vi skal være faglig på topp, og er vi i tvil om en råvare så blir den destruert. Kvalitet og sikkerhet går igjen i alle avdelinger, inkludert spisestedene, sier Dalen med sterk overbevisning.

–Får vi 60 vegetarianere på en konferanse skal vi fikse det også. Nå er det mye spesialbestillinger med glutenfritt, mat-allergier og andre ting vi må ta hensyn til. Gjester som har allergier er bevisste på dette selv, og derfor er det ikke noe problem, sier Dalen

 

 

God oppførsel

Hotell- og restaurantgjester oppfører seg noe annerledes på en båt, sammenlignet med samme næring på land. Fortsatt kan man oppleve at noen gjester slår seg løs, som om de skulle vært på danskebåten for 30 år siden. 

–Men vi har rutiner for dette også, sier Dalen med et smil, og henviser til at Color Fantasy har egne ”suiter” for de få gjestene som opptrer på en upassende måte.

–Vi opplever ikke dette som noe problem, og en av grunnene er at Color Fantasy og søsterskipet Color Magic er flotte båter, og da har vi også ”flotte gjester” som oppfører seg som om de skulle vært på et fem-stjerners hotell på land.   Her legger vi opp til et allsidig program slik at våre gjester skal trives. Vi skal være på høyde med et hvilket som helst cruise-skip, konkluderer restaurantsjef Dalen.

Main Image:
Thumbnail Image:
Main Image Credit:
Det er servert i Grand Buffet: Dag Sandberg og Stig Ove Solhaug sørger for at gjestene får en god matopplevelse om bord på Color Fantasy.
Powered by Labrador CMS