Tror ingenting vil skje før valget
Bryggeriforeningen er frustrert over ølbilde-nekt i deres informasjonskanaler, men har ikke tro på en endring før et eventuelt regjeringsskifte.
Ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen får de støtte fra åtte av ti nordmenn for at norske bryggerier skal kunne få informere om øl og vise bilder av det på sine nettsider.
– I dag får verken Bryggeriforeningen eller bryggeriene lov til å vise bilder av alkoholholdig øl, glass med øl, eller øl sammen med mat. Vi får heller ikke lov til å drive forbrukerinformasjon om øl eller lenke til nyhetsartikler om øl, sier direktør Petter Nome i en pressemelding.
På grunn av pålegg fra Helsedirektoratet sladder nå foreningen ølbildene på sin hjemmeside.
– Undersøkelsen viser at flere enn åtte av ti over hele landet, i alle aldersgrupper, både menn og kvinner, støtter oss. Hele 70 prosent svarer at de selv ønsker informasjon om øl, om smak til ulikt øl og hvilke øltyper som passer til forskjellig mat.
I dag finnes det over 500 ulike ølmerker å få kjøpt i Norge, mangfoldet av øltyper med svært forskjellig smak og alkoholstyrke er enormt.
– Alkoholpolitisk er det et paradoks at staten, gjennom Vinmonopolet, gir detaljert informasjon om importert vin og sprit, men forbyr den samme informasjonen om alkoholsvakt øl.
Bryggeriene ønsker å nå ut med informasjon om ingrediensene i øl, tilvirkningsmåte, smak, bruksområde, farge, serveringstemperatur, alkoholstyrke og anbefalte serveringsglass.
– Vi ønsker også å kunne legge ut denne informasjonen på bryggerienes og bransjeforeningens nettsider, på forhandlere og serveringssteders nettsider, og i brosjyremateriell på salgs- og serveringssteder.
Avventer
Nome tror ikke noe kommer til å skje før etter neste valg.
– Vi har tatt opp saken med de fleste partiene på Stortinget og møter alt fra forståelse til full støtte. Ingenting kommer til å skje fra forvaltningen nå, men etter et eventuelt regjeringsskifte har vi godt håp om at hele reklamebestemmelsen blir gjennomgått på nytt og endret på noen punkter som er viktige for oss.
Nome ønsker ikke å oppheve forbudet mot alkoholreklame, men han ønsker at det skal være mulig å gi nøktern forbrukerinformasjon på plattformer som publikum selv oppsøker, slik som på nettet og der produktene selges.
