Ti nye pol
Vinmonopolet vil åpne ti nye butikker til neste år, forutsatt at de finner egnede lokaler.
I går vedtok styret i Vinmonopolet at det skal åpnes ti nye polutsalg i 2012, dersom de finner egnede lokaler i de aktuelle kommunene. Bak valget av kommuner ligger ønske om å sikre geografisk spredning, og prioritering av de kommunene som ikke har Vinmonopol fra før.
De ti nye butikkene vil ligge i Ytre Enebakk i Akershus, Ås sentrum i Akershus, Hemsedal i Buskerud, Svelvik i Vestfold, Madla i Stavanger, Lonevåg i Hordaland, Askvoll i Sogn og Fjordane, Bruhagen i Møre og Romsdal, Selbu/Mebonden i Sør-Trøndelag og Korgen i Nordland.
- Vi har en god miks av store og små butikker neste år. De fleste kommer i små distriktskommuner. Felles for alle nyetableringene er at de har et solid markedsgrunnlag, sier adm. dir. Kai G. Henriksen i en pressemelding.
Etablering av butikker i nye kommuner er basert på en samlet vurdering av geografisk dekning på landsbasis og kravet til lønnsom drift av butikkene. De viktigste enkeltkriteriene som er lagt til grunn for etableringene er:
- Befolkningsgrunnlag og bosettingsmønster i kommunen
- Etablerte handelsmønstre i og omkring kommunen
- Nærhet til en eksisterende Vinmonopolbutikk
- At nyetableringen dekker sine egne kostnader
Flere av etableringene er lagt til ganske små kommuner med rundt 3.000 – 4.000 innbyggere, som Hemsedal, Askvoll, Selbu og Hemnes. Felles for disse er status som handlesentrum, betydelig turisme eller nærhet til hovedfartsåre.
- Vi åpner også i noe større distriktskommuner som Svelvik, Osterøy og Averøy. Felles for disse er en befolkning over 5.000 og vekst i befolkning og handel, eller stort potensial for dette, utdyper Henriksen.
Men også folkerike og bynære områder skal ivaretas. Steder som Enebakk og Ås sentrum i Akershus og bydelen Madla i Stavanger er gode eksempler på dette, alle med solid vekst i handel og innbyggertall, en utvikling som er ventet å fortsette i årene fremover.
- Vekst betyr at vi kan føle oss ganske sikre på fremtiden, særlig med tanke på den økonomiske situasjonen for disse butikkene, sier Henriksen.
Ved utgangen av 2012 vil Vinmonopolet ha 283 butikker. Med dette bor 88 prosent av befolkningen i kommuner med eget Vinmonopol mens 95 prosent av befolkningen bor nærmere enn 30 km fra nærmeste Vinmonopol. De nye butikkene bedrer tilgjengeligheten til Vinmonopolet i distriktene ytterligere.
