Strømtorsk stimer etter salmalaks
Et helt nytt produkt av superfersk torsk lanseres under merkenavnet STRØM. Torsken er slaktet, filetert og pakket maksimum fire timer etter at fisken svømte i sjøen.
Kjendiskokk Terje Ness i Oro Restaurant i Oslo har bidratt med ulike oppskrifter og serveringsforslag, og setter STRØM på menyen i restaurantene sine. Det samme gjør de asiainspirerte Jonoe-restaurantene, som det foreløpig er to av i Oslo.
![]() |
Etter få timer er denne fisken leveringsklar og servert. (Matfoto: Lisa Westgaard) |
– Dette er et veldig bra produkt med et enormt ferskhetsnivå og god spenst, uttaler Jonathan Romano, som eier og driver Jonoe-restaurantene. Han både tror og håper det nye torskeproduktet er på vei inn i horeca.
– Menyvennligheten er helt genial, og passer like godt til asiatiske kjøkkener som til tradisjonelle, sier Romano til Hotellmagasinet.
UTMERKET FERSKHET
– Vi har lenge jobbet med utvikling av et produkt og konsept som får frem den utmerkede kvaliteten og ferskheten som det er mulig å levere, forteller adm. direktør i Codfarmers, Harald Dahl. Han opplyser at det vil komme en horecavariant i begynnelsen av april.
Forsker Anlaug Ådland Hansen i Nofima Mat, som eies av Fiskeri- og kystdepartementet, oppsummerer STRØMtorsken slik:
– Dette produktet er av pre-rigor-filtert råvare, som blir raskt nedkjølt og hygienisk prosessert. Dessuten er pakkemetode tilpasset produktet, som gir loins med god sensorisk kvalitet og holdbarhet.
TUNG FAGKOMPETANSE
– Prosjektet er et godt eksempel på hvordan forskning, produktutvikling og design utvikles parallelt, og ender ut i en konkret produktlansering. Gruppen som har jobbet i prosjektet var sammensatt av personer med tung faglig kompetanse på ulike områder, som har vært viktig for å lykkes. Prosjektet blir dermed stående som et godt eksempel på hvordan man kan få forskningskompetanse ut i konkret anvendelse. Dette har vært et veldig inspirerende prosjekt, sier Ådland Hansen.
Markedsdirektør Henrik Andersen i Codfarmers legger vekt på at både god hygiene under prosessering og forpakningstypen bidrar til at produktet holder seg ferskt og fint helt frem til forbruker. Han garanterer fersk torsk i ti dager.
Produktet er pakket i modifisert atmosfære, og forpakningen og bunnfolien er nokså lik den mange kjenner fra SALMA-produktet.
EN REKKE FORSØK
Forskere ved Nofima Mat har i dette prosjektet utført en rekke pakningsforsøk gjennom prosjektet Marinepack 2010, som er finansiert av Norges forskningsråd.
– Vi har jobbet med emballasjeprodusenten Tommen Gram, designbyrået Work og Codfarmers for å få frem den beste kvaliteten på produktet. Pakningsutformingen har vært viktig både for å gi en god design og for å bevare loinsens kvalitet, forteller Anlaug Ådland Hansen.
– STRØM er et merkenavn som i første omgang blir brukt for ett produkt, men det ligger i konseptet at det blir lansert flere produkter under samme merkenavn senere, sier Henrik Andersen.
Fisken blir oppdrettet i Saltstraumen. Derav navnet STRØM.
