Stjernekokk uten stjerne
Feinschmecker-sjef Lars Erik Underthun er ikke lei seg for at restauranten hans mistet stjernen. Men han er ikke imponert av Michelin-folkenes framgangsmåte.
Lars Erik Underthuns Feinschmecker har eksistert i 21 år. I 19 av dem har den vært prydet av en Michelin-stjerne. Nå har restauranten mistet stjernen, og Underthun påstår at han verken vil savne den eller kjempe for å få den tilbake.
– Faktum er at en stjerne gir liten mulighet for eventuelt å endre restaurantkonseptet. Nå får utmerkelser komme i andre rekke. Jeg tror vi vil leve greit uten, og mener samtidig at vårt produkt er mer enn godt nok for en stjerne, sier Underthun til Hotellmagasinet.
HENGER IKKE MED HODET
– Jeg ser tydeligere enn noen gang at mange gjester ønsker mer uhøytidelige spisesteder, og at det er privatmarkedet som driver restaurantene.
– Når stjernen nå er borte fra oss i Balchensgate, ser jeg flere muligheter enn begrensninger. Vi henger slett ikke med hodet eller engster oss over hva som skjer. Feinschmecker skal bli et enda bedre spisested. Og mindre formelt, lover Underthun.
Han har erfart at en stjerneplassering i Michelin-guiden i altfor stor grad er ensbetydende med at folk «må ha en anledning».
– Det er ikke i den retningen vi ønsker å fortsette. Nå vil vi treffe et bredere publikum. Jeg er overbevist om at enklere trakteringer vil bli en trend, også internasjonalt. Hva dette konkret vil bety for Feinschmeckers vedkommende er litt tidlig å si. Vi er fortsatt i tenkeboksen.
DÅRLIGE MANERER
Feinschmecker fikk beskjed om stjernen som forsvant av pressen. Det skjedde i mars. Ennå har ikke Underthun hørt noe fra Michelin-folkene.
– Svakt, synes jeg. Særlig tatt i betraktning det 19-årige forholdet restauranten har hatt til guiden. Dette er ikke gentlemansmanerer, og jeg må si jeg har mistet mye av respekten for Michelin-guiden. Etter et så langt «ekteskap» burde det være mulig å ta kontakt for å si farvel, og ikke gjennom en avis.
– Det er tydelig at de hadde behov for å markere noe; kanskje en kursendring, uten at jeg helt vet hvilken.
At restaurantene skal være regningssvarende tror Underthun det i alle fall ikke kan være.
– To av landets nå fire stjernerestauranter, Maaemo og Bagatelle, går såpass dårlig at Michelin-guiden løper en viss risiko ved å ha dem oppført.
– Feinschmecker har derimot alltid tjent penger, opplyser restaurantsjefen.
GJESTENE ER STJERNER
Lars Erik Underthun tror gjestene er minst opptatt av Michelin-stjerner av alle.
– Det er gjestene vi lever av, tross alt. Og de er opptatt av at stedet er seriøst og lager god mat. Fornøyde gjester er overordnet alt annet.
Feinschmeckers slagord er «Hos oss er det gjestene som er stjerner».
– Akkurat dét har kanskje provosert Michelin-guiden litt, ler Underthun.
Som heretter skal klare seg uten Michelins stjerneskinn.
Lars Erik Underthun; uten Michelins stjerneskinn og skuffet over dårlig oppførsel.
