Realityheltene rir igjen…og igjen
Eyvind Hellstrøm, Tom Victor Gausdal og Jan Vardøen utgjør den nådeløse trioen som amatørkokkene blir utsatt for. (Foto: TV3)
Harald Osa i Stiftelsen Norsk Matkultur er en av dem som mener noe om TV-kanalenes behandling av mat, men han er ikke ute etter å kritisere verken Eyvind Hellstrøm eller andre realityhelter. Han ønsker likevel at noen tetter igjen hullet etter Ingrid Espelid Hovig.
– I mitt hode har vi bare ett ordentlig matprogram for tiden, og det er Wenches kjøkken i TV2s God Morgen Norge. Hun presenterer litt nytt og litt gammelt, og gjør det på en måte som folk forstår. La henne få slippe til på kveldstid, og jeg er overbevist om at TV2 vil oppleve hyggelige seertall, sier Osa.
– Matshowene er vel og bra, men om folk lærer noe om mat er en annen sak. Det finnes flere hobbykokker og generelt matinteresserte mennesker enn noen gang, og dette vises nettopp ved kanalenes matfokus. Men jeg tror ikke realityprogrammene tilfredsstiller hungeren etter mer matkunnskap.
Osa ser ikke nødvendigvis for seg saktegående kopier av Espelid Hovigs gjennompedagogiske tilnærming, men kanskje noe i nærheten. Han legger ikke skjul på at Wenche Andersen (TV2s ”Wenches kjøkken”) og Tina Nordström (NRKs ”Tinas mat”) ligger hans hjerte nærmest blant dagens fjernsynskokker.
– Jeg tror ikke kanalene skal være så bekymret for litt god gammeldags folkeopplysning, for den blir man stort sett klok av. MasterChef og 4-stjerners Middag er kjempemorsomt å se på, men vi kan vanskelig kalle det noe annet enn ren konkurranseunderholdning.
– Med ”Hellstrøm rydder opp” og ”MasterChef” har det ettertrykkelig vist seg at matprogrammer er viktig for TV3, sier kanalens programsjef, Trygve Rønningen.
– Nettopp fordi våre programmer fanger opp i seg reality og konkurranse har de fått et bredere publikum enn de ville fått etter tradisjonell oppskrift. TV3 står ikke i veien for, men er tvert imot med på å øke matinteressen i dette land. Og vel så viktig, det vi ikke makter å dekke i selve programserien, finner sitt landskap på nettsiden vår og sosiale medier, mener Rønningen.
– I 2010 kan man ikke ensidig vurdere et TV-program, fordi det alltid har et miljø i cyberspace med oppskrifter og diskusjoner.
TV-sjef Arne Helsingen i NRK bebuder et nytt program fra høsten, som nok vil bli likt av de som ønsker å bli bedre på matlaging. ”Mersmak” er arbeidstittelen på programmet, som altså tyder på å bli mer i Harald Osas ånd.
– Vi kaster oss ikke på realityformatet, rett og slett fordi alle andre gjør det for tiden. NRK har ikke produsert egne matserier de siste sesongene, men vi vil avgjort satse på matprogrammer fra inn- og utland framover, og vi er stadig på utkikk etter den gode idé. Kommer programskapere med formater som står ut fra mengden og som vi tror på, vil vi satse. Det er slik vi tenker i alle sjangre, sier Helsingen.
– Vi opplever en eventyrlig suksess med ”4-stjerners Middag”. Vi har erfart at programmet ikke bare har stor egenverdi, men også gir en god døråpnereffekt for resten av TV-kvelden, forteller kommunikasjonsdirektør Ditlef Jacobsen i TV Norge.
”4-stjerners Middag” har i overkant av 200.000 seere i snitt, og selv om ”71 grader Nord” kan skilte med det dobbelte, er TV Norge kjempefornøyd. Ikke minst med tanke på sendetiden, som er relativt tidlig på kvelden.
– Serien er upretensiøs og underholdende, og det skal den være. Samtidig tror jeg at folk opplagt lærer noe om matlaging og råvarer.
I TV 2 framtrer mat og kokkekunst først og fremst gjennom innslaget ”Wenches kjøkken” i God Morgen Norge, som samlet ses av 340.000 mennesker i løpet av en dag. Hun er uten tvil den fjernsynskokken med flest sendetimer bak seg.
For øyeblikket har kanalen ingen egen mat- eller kokkeserie.
– Men vi har noe svært spennende på gang, opplyser kommunikasjonssjef Aleksander Valestrand, uten at han vil røpe særlig mer.
– Ett er i all fall sikkert; en kanal som TV 2 kan ikke stå utenfor matsegmentet, til det er det altfor populært.