Press på norske restauranter

Publisert Sist oppdatert
Ingress:

Norske restaurantgjester er bevisste både hva gjelder pris, kvalitet og service, og nøler ikke med å klage dersom resturantbesøket ikke lever opp til forventningene. 

77 prosent av norske restaurantgjester er ikke villig til å betale mer enn en tusenlapp for en treretters for to voksne med en flaske vin, og 89 prosent aksepterer ikke å måtte vente mer enn 30 minutter på maten. Det er noe av det som kommer frem i en fersk undersøkelse gjennomført av Unilever Food Solutions. Denne undersøkelsen er det første tiltaket i et nytt program, Nordic menu Report, som løpende skal avdekke utviklingen i nordiske forbrukeres ønsker og atferd når de spiser ute. 

 

- Tøff bransje

– Hotell- og restaurantbransjen har alltid vært en tøff bransje. Det har ikke blitt noe lettere, og nordmenn krever nå både god smak, mange retter, høyt servicenivå – og valuta for pengene, sier Morten Karlsen, Country Manager i Unilever Food Solutions i Norge.

Nordmenn er ikke flinke til å sette av penger til å spise ute; 44 prosent har ikke noe restaurantbudsjett, 23 prosent bruker maksimum 600 kroner i måneden, 16 prosent har makimum 800 kroner  og seks prosent har maks 1000 kroner til resturantbesøk. Bare 12 prosent sier at de har mer enn tusenlappen å bruke på restaurantbesøk i måneden. Dette gjør at norske restaurantgjester ønsker å holde utgiftene nede. Vi er også kresne på antall retter og tiden kokken bruker på å tilberede maten. Svarer ikke opplevelsen til forventningene sier vi fra. Dessverre for restauranten er det like vanlig å klage til venner som til kelneren.

 

Klager til vennene

– 36 prosent klager til restauranten, men like mange forteller det heller til venner. Og det er farlig for restaurantene siden undersøkelsen også viser at hele 79 prosent ikke ønsker å besøke en restaurant venner eller kjente har snakket dårlig om. Samtidig lar halvparten av oss være å si noe, men kommer aldri tilbake igjen. Det betyr at restauranter sjelden får sjansen til å rette opp et dårlig inntrykk, sier Morten Karlsen.

Unilever Food Solutions har spesialisert seg på produkter og løsninger til storkjøkken og kjøkken i privat og offentlig sektor, og følger utviklingen nøye. 

– Det er bare én vei videre for restaurantbransjen. Det handler om å jobbe smartere – og om å utvikle nye oppskrifter, tilberedningsmetoder og servicekonsepter. Driften av selve kjøkkenet og restauranten må optimeres, og nye og intelligente løsninger må tas i bruk, som blant annet Modern Scratch Cooking, som gir profesjonelle kjøkken enkle tips til hvordan de kan oppnå fantastiske resultater – og samtidig redusere både tidsforbruk og mengden ingredienser, sier Morten Karlsen.

Main Image:
Thumbnail Image: