Økologisk begeistring
Sammen med Bondens marked og Eugen Johansen, tar Kolonihagen intitiativ til en Begeistringsdag for lokal og økologisk mat.
Arrangementet som finner sted på Vulkan i Oslo tirsdag 20. mars setter fokus på trender og utviklinger i restaurantbransjen. Sammenliknet med land som Sverige og Danmark ligger Norge langt etter i det økologiske forbruket, men trender som har inntatt nabolandene har også en tendens til å komme hit.
Med over 200 påmeldte deltakere fra restauranter, kantiner og hoteller i skjønn forening med lidenskapelige småskalaprodusenter fra østlandsområdet tyder alt på at interessen for matens historie og opprinnelse er på opptur innenfor bransjen.
– Vi har et ønske om at restauranter og spisesteder tar et større ansvar for å bruke rene råvarer. Kjøkkensjefer og kokker må selv bidra aktivt for å sette fokus på ærlig og ekte mat, sier Jon-Frede Engdahl i Kolonihagen.
Her er noen av Begeistringsdagens sentrale tema:
– Hva kommer morgendagens restaurantkunder og forbrukere til å etterspørre?
– Hvordan kan du styrke din egen merkevare med bedre råvarer?
– Hvorfor henger Norge så langt etter i utviklingen og hva er de store europeiske trendene?
– Hvordan det er mulig å kombinere økologi og småskalaproduksjon med ny teknologi?
– Hvem har makten i mat-Norge og hvordan kan forbrukere og proffmarkedet påvirke dette?
