Ny fokus og rekordresultat

Publisert Sist oppdatert
Hotells lesere har møtt de to før. Da var de studenter og drev sammen med Eirik Alexander Petersen sommerhotell for Norlandia Hotels & Resorts i Kristiansand.

Nominert frokostbuffèe
Da Hjellestad tiltrådte sin stilling ved Quality Hotel Residence i februar, startet han arbeidet med å fornye avdelingen, blant annet med å hente inn sin tidligere gode kollega. Andrè Pettersen begynte som kjøkkensjef ved Quality Hotel Residence nå i høst. I arbeidet har de to tatt utgangspunkt i 'We Care' konseptet til Choice. Dette innebærer blant annet at det å bry seg om gjestenes ve og vel, om miljøet og samfunnet, samt hverandre som kolleger, er en del av bedriftskulturen. I tråd med 'We Care' har de lagt om lunsjkonseptet, og serverer nå et lettere og sunnere måltid. Også frokosten er utviklet. Resultatene uteblir ikke. Lunsjen vakte oppmerksomhet allerede første dag og frokosten er nominert i Twinigs Best Breakfest konkurranse. Rica Nidelven vant i fjor, Radisson Plaza året før.

Vellykkede nye tanker
– De siste årene har det vært en svak vekst ved hotellet. Residence fikk en fin økning i fjor, og vi la budsjettet i forhold til dette, forklarer Hjellestad. Prognosene slo feil; Resultatet så langt er 80 prosent høyere enn forventet! – Personalmessig og rent organisatorisk er dette en utfordring. I gode tider kan det også være fristende å fortsette i gamle spor. Vi satser i stedet på å fornye og forbedre oss, slik at gjestene kommer igjen både nå, og når det en gang igjen blir dårligere tider, forklarer de to. Filosofien deres er følgende: Et hotellrom er stort sett et hotellrom. Det skal være virkelig ille for å være så dårlig at hotellromstandarden avgjør hvorvidt gjestene kommer igjen eller ei. Derfor må en konkurrere på kvalitet og service på det øvrige tilbudet, i hovedsak maten. – Det folk husker er maten generelt, og frokosten spesielt. Det siste gjestene gjør før de forlater oss, er jo å spise frokost, begrunner Food & Beverage manageren. Hjellestad og Pettersen har tatt tak i hele pakken: Kvaliteten og utseendet på maten, samt servicen i restauranten. Hotellet ble for få år siden pusset opp og fornyet i en minimalistisk, men fremdeles behagelig og trygg stil. Måltidet presenteres i samme visuelle genre. Serviset fra Figgjo er enkelt og vakkert og nesten en dekorasjon i seg selv. Maten helt uten fiksfakseri. – Vi serverer mye frukt, yoghurter og frisk mat som gir energi. Sunne påleggsorter, oster og sild er langt bedre enn mat som blir liggende som en tung sukkerklump i magen.

Valgfrihet i fokus
Fremdeles er også bacon og pytt-i-panne på frokostbuffèen. Gjestene skal selv få velge hva de vil spise. Men de feteste rettene er plassert helt nederst. Lunsjmenyen består også av salater, lettere varmretter og mye frukt. Roastbiff, mengder av stekte poteter og brun saus er ute. Det samme er halve grillede kyllinger som ligger i fett, og det serveres aldri samme varmrett to dager på rad. Nå arbeider de to med overgang til mer økologisk brød, samt kraftig utviding av te-sortimentet. Helt i tråd med trenden fokuserer de på helse. Men like ved sofagruppen hvor intervjuet foregår står en ”selvbetjeningsstasjon,” med softis og popkorn til fri benyttelse. Rett rundt hjørnet er en liten buffè med kaffe, kaker, te og frukt. – Vi gir gjestene sunne alternativer. Men det å være på et hotell, skal også by på overraskelser. Vi tror at gjestene ser på softisen og popkorn som en morsom liten lekestasjon, noe å minnes.

Food & Beverage manager Thomas Hjellestad og kjøkkensjef Andrè Pettersen på Quality Hotel Residence i Sandnes har med utgangspunkt i 'We Care' konseptet i Choice fornyet tilbudet til gjestene.

Vel møtt
Hotellgjestene er udelt positive til det nye lunsjkonseptet, tilbakemeldingene kom allerede første dag. Så viser da også forbruket av salater en fin vekst, på bekostning av rødt kjøtt. Internt ble imidlertid overgangen møtt med skepsis. – Det var kanskje en viss frykt for at gjestene ville reagere negativt når de ikke lenger fikk kylling og roastbiff. Men responsen fra gjestene har fjernet denne tvilen, forklarer Hjellestad. Både han og kjøkkensjefen håper standarden på lunsjen på sikt skal bli adoptert av hele kjeden som en del av We Care. De ser frem til å fortsette fornyingen i Food & Beverage-avdelingen, overbevist om at dette vil føre til at de gode resultatene holder seg. Og gleder seg som små barn over nomineringen i Twinigs Best Breakfest konkuranse. – Nå er vi i semifinalen. Ender vi opp som en blant de tre beste er det supert!



Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS