Norsk matkultur på bordet

Unikt samarbeidsprosjekt
Rica Hotels går sammen med Matmerk, InnovasjonNorge og Landbruks- og Matdepartementet i en større satsing på lokalmat på menyen i et unikt samarbeidsprosjekt mellom landbruket og reiselivet i Norge. Målet for prosjektet er å styrke det kulinariske særpreget og mangfoldet i norsk matkultur, og bidra til utvikling og vekst av matprodusenter lokalt, regionalt og nasjonalt. Et annet mål er at det vil bidra til levende lokalsamfunn og aktive kulturlandskap, i tillegg til å utvikle reiselivet som Norges fremtidige vekstnæring.
Kulinariske særegenheter
Et lands kulinariske spesialiteter og særegenheter er en vesentlig del av landets kultur og etterspørres i økende grad av besøkende fra fjern og nær. Det autentiske og ekte er ofte avgjørende for gjestenes positive opplevelser. Gode og sterke eksempler på det er for eksempel nordmenns forhold til Italia og Frankrike. Rica Hotels ønsker i større grad å tilby sine gjester et særpreg og økt valgfrihet gjennom lokal kvalitetsmat og lokale kulturopplevelser. Hotellkjeden tror at norsk matkultur på bordet også vil være et viktig konkurransefortrinn fremover.
Lokale kvalitetsprodukter
Prosjektet skal gradvis utvikles ved åtte Rica-hoteller med stor geografisk spredning i landet. Det er for å belyse det kulturelle mangfoldet i de ulike landsdelene der klima, natur, mattradisjon og lokale matprodusenter samlet skaper særegenhetene. Hotellene skal fremover servere gastronomiske spesialiteter og kvalitetsprodukter fra lokale matprodusenter. Produktene tilfredsstiller kjøkkensjefenes krav til kvalitet og anvendbarhet, i tillegg til at de gir gjesten en positiv opplevelse med lokal forankring og historie.
Lokalmat på menyen serveres i dag på disse hotellene:
Rica Hotel Alta Rica Ishavshotel, Tromsø
Rica Nidelven Hotel, Trondheim
Rica Sunnfjord Hotel, Førde
Rica Hotel Kristiansund
Rica Brakanes Hotel, Ulvik
Rica Park Hotel Sandefjord Holmenkollen
Park Hotel Rica, Oslo