- Må se på tvers av bransjeskillene
Det sier Tom Aulie, Spirit Gruppen – Consulting, som har ansvaret for hovedseminaret på åpningsdagen, 8. februar, på Smak 2011: ”Måltidsindustrien inn i fremtiden – megatrender fremover.”
Mye å lære
– Jeg har i min virksomhet operert i feltet mellom leverandører og og ulike kjeder i dagligvare, KBS og Horeca.: Dagligvarehandelen er tuftet på logistikk. Dagligvarebutikkene er primært logistiske løsninger og ikke butikkonsepter utviklet for kundenes spisesituasjoner i morgen. De tre bransjene opererer i det samme markedet. De er alle tre aktører i måltidsindustrien. Desto viktigere er det å tenke nytt og utradisjonelt – på tvers av båsene, poengterer Aulie.
Vil titte i glasskula
– Derfor er foredragsholderne, hentet fra leverandørene og de tre bransjene, bedt om å titte i glasskula og på fritt grunnlag fortelle hva de ser hver for seg – å spå fremtiden. Alt for å få fram hva som vil påvirke morgendagens konsepter og løsninger, så vel for leverandør og grossist som for detaljist.
– Måltidsindustrien må innrette seg etter nye spisemønstre. Nye spisesituasjoner skaper nye mønstre, som alle aktører må forholde seg til – på tvers av tradisjonelle grenseganger mellom bransjene. Grenseskillene står for fall i et marked hvor tradisjonelle mønstre viker, sier Tom Aulie.
|
Tom Aulie |
PaneldebattDet vil også bli en oppsummerende paneldebatt med topper fra dagligvare, kantine, hotell og cafe.
Foredragsholdere og paneldeltakere er bl.a. Kantine Partner ved Mats Johansson, Marché ved Thorill Pettersson-Ulin, Thon Hotels ved Morten Thorvaldsen, Tine ved Terje Døsrønningen, CompassGroup ved Mette Løfblad og Coop Mega ved Wenche Løvland – i tillegg til Spirit Gruppen -Consultings egen Tom Aulie.
Miniseminarer
Etter lunsj same dag, blir det to miniseminarer med mer spesifikke emner som følger opp hovedseminaret:
”Nye spisemønstre – fra tradisjon til spisesituasjon”
”Hvordan vil kortreist mat påvirke utviklingen fremover?”