Interiør design
Valbø har spesialisert seg på å designe interiør på alle typer utesteder. Kafégjester over det ganske land vil for eksempel etter hvert nyte sine måltider i omgivelser designet av nettopp Valbø. Ett av de siste prestisjeprosjektene hans er innredningen av den nye satsingen til kjøpesenterkjeden Amfi. Den har vokst med umåtelig fart de senere årene, under ledelse av den driftige møringen Lars Løseth. På eiersiden har Løseth med seg både gründer og kolonialmajor Odd Reitan på Lade og hotellkongen Olav Thon. Som et av de nye trekkplastrene i Amfikjeden innredes helt nye kaféer under fellslogoen ”Signal”. Og Valbø har altså bestemt utformingen av alt interiør.
![]() |
I første etasje har Scanemo og Tore Valbø lagt til rette for at Jugendbyen får sitt første Big Horn spisested. |
Damene bestemmer
Men altså, dette med damene og Valbø. Jentene bestemmer hvor skapet skal stå. Og nå gjelder dette ikke bare hjemme:
- Vi som arbeider mot utelivet er pukka nødt til å ta hensyn til jentene våre. Over hele verden er kvinner det raskest økende segmentet, enten vi snakker bar, restaurant eller andre utesteder. De som ikke har oppdaget dét, og skjønner hvilke nye krav som dermed kommer på bordet, de er nok fort ute av bransjen.
- Så nå blir det ryddesjau også i utelivet?
- For gutta har det vært nok med publiv, og ingrediensene øl, pizza og fotballkamp. Jentene ser mer på helheten og stilen. Ting må være gjennomførte og smakfulle. Og fremfor alt så må det være rent over alt. ”Overvintrede” lodotter, og støvballer i kroker og kroker, er tabu. Når alt er smakfullt, pent og prydelig, da liker jentene seg. Og da tar de med seg kjæresten neste gang.
- Over og ut med tung Chesterfield og brune himlinger, med andre ord?
- Den gamle Chestefielden må i så fall komme i en langt slankere utgave. Og de finnes, og de aksepteres.
Helheten teller
Når vi designer utesteder er det i dag slik at helheten teller mer enn et spesielt møblement. Vinnerkonseptene er smakfullhet over hele linjen, fra møblement til servering. Og de senere årenes trend er at vi har ansvar for interiøret også mer og mer legger til rette for konseptuel tankegang.
- Som betyr?
- At vi leverer premisser for mye mer enn bare bord og stoler, og på en helt annen måte enn bare for et par-tre år siden. Det er ved å legge frem gjennomtenkte konsepter at mitt selskap har kunnet hevde seg i konkurransen med de større kontorene på Østlandet.
Den fremste egenskapen for å lykkes er å være gode lyttere, at vi kan søke oss frem til intensjonene bak eiernes tanker. Da kan vi komme med supplerende og korrigerende forslag, selv om eierne avgjør til slutt. Forskjellen på dette og den tidligere måten å gjøre tingen på, er at vi også blir kunden rådgiver i å gjøre suksess, vi tenker altså i utgangspunktet på kundens lommebok og hvordan våre konsepter kan øke inntjeningsmulighetene.
Gammel pakkhus
Her i Ålesund fikk vi eksempelvis forleden i oppdrag å renovere restauranten i den gamle Tollboden, en av de arkitektoniske jugendperlene i byen. Bygningen var tidligere pakkhus. Når jeg gikk til oppgaven var første punkt på dagsorden å kartlegge hva som allerede finnes i sentrumsmiljøet, og hva som kan bli et gunstig supplement. Dermed ble jeg ganske fort slått av, at selv om utelivet er ganske mangfoldig, så mangler vi et steakhouse, noen ingen øyesynelig hadde tenkt på før. Big Hornkjeden var allerede i kontakt med Peder Ryste i O. N. Sunde Eiendom som eier lokalene til Tollboden. Etter en del møter var planen klar og Big Horn får dermed sin første restaurant her i byen, faktisk i rent maritimt miljø, nede ved havna.
I utgangspunktet har Valbø en utradisjonell bakgrunn for å designe utesteder. For 15 år siden opprettet han butikk for barprodukter og lignende. Ganske snart fikk ham spørsmål om å skaffe en del spesielle ting som inventar til byens restauranter. Dette ballet på seg, til han like godt tok steget fullt ut.
Til Ålesund
- I dag har vi eget showroom der vi viser kundene 3Dpresentasjoner av prosjektene. Faktisk så reiser 80 prosent av kundene hit i stedet for at vi oppsøker dem. De fleste har funnet det fruktbart å være her på kontoret, hvor vi har alt utstyret og hvor idéer kan legges rett inn på data forløpende etter hver som de spretter mellom veggene. Forleden var vi fem mann, som holdt på i åtte timer på den måten. Fikk er klart inntrykk av at de likte det.
- Mindre fornøyde når regningen kommer kanskje?
- Neppe, for saken er at disse kostnadene blir minimale i forhold til de totale entreprisene. Dessuten lønner det seg fort dersom vi sammen finner de løsningen som slår an hos publikum.
- Ikke mye plass for den brune puben lenger?
- Det brune er faktisk på vei inn igjen. Men i frekkere kombinasjoner med andre deler av interiøret, og i nye sjatteringer.
Akkurat nå er trenden mønstret tapet og mørke farger på vegger og møbler. Likevel er vi ikke redd for å knalle til med friske farger. Lilla og oransje er for eksempel svært så hot om dagen.
- Går ikke litt av sjelen ut når alt blir likt, basert på kortvarige trender?
- Stedene blir ikke like. Vi har stort rom for kreativitet og litt gale påfunn. Nå som alltid. For kort tid siden ville et utested i Oslo ha en legemsstor Elvisstatue i fullt kostyme. Vi fikk en uke på oss, og fant figuren i London. Men litt ”fix it”-innstilling går det meste. Men i bunnen må vi alltid ha en gjennomtenkt plan basert på kundens behov. Det er vinnerresepten i denne bransjen også, som ellers i forretningslivet