– Finnes ikke dårlig vær
Men dårlige uteserveringer er noe man kan gjøre noe med.
– Det innebærer en lavere investering og er dermed lettere å fornye seg ute enn inne, påpeker daglig leder Lars Eriksrud.
Han har konkrete eksempler på hvordan investeringen i en bedre uteserveringsløsning kan bli lønnsom i løpet av kort tid: En kunde i Svolvær fikk nedbetalt utgiftene sine i løpet av den første halvdelen av den første sommersesongen med nytt utstyr.
– De hadde alltid hatt uteservering der, men denne var ikke tilrettelagt, sier han.
En markise på 12X5 meter samt et gjerde var det som skulle til for at kundene strømmet tilbake.
Selskapet fører modulsystemer for gjerder, slik at man kan utvide serveringen dersom behovet øker, og designet holder seg tross skiftende trender, slik at det alltid skal være mulig å få nye moduler som passer til det gamle gjerdet. Men det trenger heller ikke være store tiltak som skal til – en høy fakkel fyrt med propan kan gi et hyggelig inntrykk og lokke forbipasserende til utestedet.
Regelverket rundt uteserveringer mener han imidlertid ikke er like enkelt å forholde seg til, etter som det blant annet varierer fra kommune til kommune. Tiltak som er enkle å gjennomføre et sted, kan vise seg å være umulige et annet. Så hvis en kunde ser noe han liker et annet sted i landet, er det ikke dermed sagt at han kan gjøre det samme på sin restaurant.