Figgjo AS utvikler tallerk med Gunnar Hvarnes
Figgjo AS er en stolt bidragsyter til Bocuse d’Or Norge og har inngått samarbeid med den norske deltakeren i Bocuse d’Or 2011, Gunnar Hvarnes, om å utvikle en tallerk. Gunnar Hvarnes spesialutviklede tallerk skal bygge opp om Gunnar Hvarnes konsept og sterke profil.
Gunnar Hvarnes ble Årets Kokk i Norge i 2009 da han vant Bocuse d’Or Norge. Gunnar er en av favorittene til å vinne verdens mest prestisjefylte kokkekonkurranse på individuelt nivå Bocuse d’Or i Lyon 25. til 26. januar 2011.
Tallerkenen er utviklet i et samarbeid mellom Figgjo AS og Gunnar Hvarnes.
Figgjos designere med Morten Engebretsen i spissen og produktutviklingssjef Constance G. Kristiansen har sammen med Gunnar utviklet en spennende tallerk.
Samarbeidet med Gunnar Hvarnes har vært preget av gjensidig forståelse og entusiasme.
- Gunnar og jeg har klart vært på bølgelengde i utviklingen av tallerkenen og hvordan han kan bruke den til å presentere mat, sier produktdesigner Morten Engebretsen.
Figgjo ser et stort potensial i denne nye tallerken. Smaken påvirkes som kjent av hvordan maten blir presentert og denne tallerkenen gir nye presentasjonsmuligheter. Velger man å bruke flere av flatene er den interessant og utfordrende. Men man kan også velge en mer klassisk vri hvor man kan bruker den innerste spiseflaten og lar de andre flatene utgjøre en ramme rundt maten.
Tallerken vil fra høsten 2011 inngå i Figgjos Front serie som inneholder våre mest nyskapende produkter. Kolleksjonen består av produkter utviklet for å fange opp, og skape, tidens trender og behov, slik at mat kan presenteres på nye og overraskende måter. Vi har tro på at tallerkenen vil selge godt i og med at den gir kokkene stor kreativ frihet til selv å velge hvordan de vil bruke flatene uten at den nødvendigvis oppfattes som komplisert.
Produktutviklingssjef Constance G. Kristiansen mener at samarbeidet med noen av verdens beste kokker, deriblant Gunnar, gir Figgjos produktutvikling mange nye innspill og utfordringer. Dette gjør at vi kan formgi nyskapende produkter som også kan treffe et bredere marked, sier hun. Kokkenes utvikling av ny mat skaper ønsker om nye og innovative produkter. Slike produkter skapes best i et godt samarbeid med gjensidig utveksling av kompetanse.
Ideen bak designet og formen av tallerkenen fikk Gunnar Hvarnes selv på en flyplass.
- Fotograf Tom Haga og jeg var ute på reise og på en flyplass hvor vi satt og ventet så jeg et tapetmønster med en spennende form, denne formen er utgangspunktet for min tallerk, sier Gunnar, - Resultatet har blitt en tallerk med en oval form med flere ovale ringer inni, akkurat slik jeg ønsket den skulle bli.
Gunnar Hvarnes har klare tanker om hva som er viktig ved utviklingen av en tallerk.
- Det viktigste ved utviklingen av tallerkenen er at den skal fremheve maten og ikke ta fokuset vekk fra selve retten. Den skal være en ramme og heve presentasjonen, sier han.
- Figgjo har vært utrolig profesjonelle å jobbe med, de utvikler spennende produkter og har meget god forståelse for en kokks behov, avslutter han, og ser frem til å ta tallerkenen i bruk. Hans egen Gunnar Hvarnes tallerk!
