Chill Out Shiraz Rosé på basislisten
Chill Out Shiraz Rosé er blitt en av de største vinsuksessene i Norge på mange år, siden lanseringen i 2009. I vår lanseres 2011-årgangen samtidig som den er blitt tilgjengelig på basislisten til Vinmonopolet.
I løpet av fjoråret solgte treliterskartongen med Chill Out Shiraz Rosé over 110 000 liter i Norge. Vinen består av 100 prosent Shirazdruer fra ulike vingårder rundt om i California som har et varmt middelhavsklima hvor druene trives godt.
Etter innhøstingen knuses druene og drueskallet lagres for å gi vinen en vakker rosa farge og gi den en god smak. For å bevare den friske fruktigheten gjæres vinen på rustfrie ståltanker der den får hvile før den tappes.
- Denne rosévinen fra Chill Out har vært en kjempesuksess i Norge siden den ble lansert på bestillingslisten hos Vinmonopolet i 2009. Ved siden av å være kvalitetsviner til gunstige priser ser selve Chill Out konseptet til å fenge norske forbrukere. Chill Out som betyr å slappe av oppstod som en bølge i England på 1990-tallet, da folk i trendy miljøer følte behov for å ta det litt roligere, jobbe mindre og bruker mer tid sammen med venner. Etter en stund ble dette et eget begrep med egen musikksjanger og egne diskusjonsgrupper på internett. Begrepet ”chille” har til og med blitt et etablert ord i det norske språket, sier Eli Aronsen, Brand Manager Wine i Interbev.
Alle Chill Out vinene har blitt meget populære i Norge. I tillegg til den røde Chill Out Shiraz er hvitvinen Chill Out Chardonnay har blitt den mest selgende australske hvitvinen i Norge med et salg på over 250 000 liter i 2011.
Fakta om Chill Out Shiraz Rosé 2011:
Årgang: 2011 Alkoholinnhold: 12 % Bruk: Serveres som selskapsvin uten følge av mat, eller til sommersalater og grillet eller dampet fisk Serveringstemperatur: 8 til 12 grader Volum: 3 liter |
