SATSER: Sara Forselius har lommene fulle av erfaring fra hotellbransjen og luksussegmentet. Som konsulent er oppdragene mange og varierte.

«Tidligere var det nesten forbudt å bruke ordet luksus i den norske hotellbransjen»

Sara Forselius (48) gikk fra hotellsjef til å starte opp for seg selv.

Publisert Sist oppdatert

Hun er utdannet lærer, men det er først nå – i den senere tid – at Sara har fått anledning til å praktisere yrket. Kjærligheten til hotellbransjen gjorde at hun og mannen Mikael, valgte å drive flere hoteller, blant annet på Røros og Britannia Hotel i Trondheim. Men i 2021 var det slutt.

Da opprettet hun sitt eget firma, Forselius Hospitality Consulting. Hun arbeidet samtidig i styret til De Historiske Hotell - og Spisesteder.

Mange og varierte oppdrag

I år startet hun også med undervisning ved yrkesfaglinjen salg, service og reiseliv ved Tiller videregående skole i Trondheim

– Jeg er heldig som fikk være på så mye spennende, men skal innrømme at Britannia-prosjektet ble altoppslukende for familien, sier hun til Hotellmagasinet.

Hun kaller seg rådgiver for reiselivsbransjen. Og eier firmaet sammen med sin mann, som nå er adm. dir. for 62°NORD.

– Det har gått over all forventning å drive egen business. Jeg har jobbet i by og bygd, for kjeder, private og individuelle eiere. Det skal være verdi i timene jeg selger, og jeg skal fungere som en støtte og support.

Oppdragene er varierte.

– Digitalisering og valg av riktig bookingsystemer har jeg mye erfaring med og her har jeg bistått flere kunder. Utvalget av bookingsystemer er mange, og det er ikke like enkelt å velge det riktige til sitt bruk. Mange kjøper et system uten å utnytte det til fulle. Alle må lære seg å bruke det på best mulig måte. Jeg er også involvert i utviklingen av nye hoteller hvor detaljer innen trender og optimalisering av planløsninger er avgjørende. Skal en drive hotell må en tjene penger, og hvordan en kan effektivisere, ta seg godt nok betalt og tjene penger er avgjørende for om en lykkes, forteller hun.

Brenner for lærlinger

48-åringen har gjennom Britannia fått erfaring fra luksussegmentet.

– Tidligere var det nesten forbudt å bruke ordet luksus i den norske hotellbransjen. Nå er high end-utviklingen og disse trendene i stor utvikling i Norge, og det er svært gledelig. Vi har kanskje ikke levert godt nok til turistene som har ønsket å legge igjen mest penger til oss tidligere. Norge trenger ikke konkurrere på lav pris, understreker hun.

Hun er opptatt av rekrutteringen til bransjen.

– Jeg har jobbet mye med lærlinger under min tid i hotell. Skal vi sikre framtiden må vi ta inn praksiselever og lærlinger hele tiden, og utdanne våre egne. God lærlingsbedrift er utrolig viktig. Vi må bli flinkere til å snakke opp bransjen vår som er så fantastisk. Det er ingen bachelor- og mastersyke i denne bransjen for en kan nå langt ved å jobbe godt og hardt. Men utdanning skal lønne seg, sier Sara Forselius.

Powered by Labrador CMS