www.hotellmagasinet.no
Hotellmagasinet startet sine utgivelser i 2002 og har fra den første utgaven og frem til nå vokst både i antall årlige utgivelser og i omgang. Magasinet har som sin primære oppgave å formidle ideer om hotelldrift, aktuelle hendelser, endrede rammebetingelser, nyheter, messer, produkter og gode ideer. I tillegg presenterer magasinet nye hoteller og bygningsmessige løsninger. Hotellmagasinet kommer nå ut 6 ganger årlig og har et opplag på ca 6.100 postdistribuert til bransjen.
Kort tid etter at magasinet ble utgitt første gang, ble det også opprettet en Internett side tilknyttet magasinet. http://www.hotellmagasinet.no/ blir oppdatert daglig og fra den spede starten og frem til nå har også interessen hatt en betydelig vekst. Hotellbransjens internett side hadde siste måneden før ferien nesten 12 000 månedlige besøkere hvor hver besøker i gjennomsnitt besøker nettsidene 1,5 gang hver uke. Nylig restrukturerte vi nettsidene, noe som vi mener har forbedret sidene betraktelig. Imidlertid tror vi at vi sammen med brukerne kan finne enda flere forbedringsområder.
For å få til en dialog med brukere av siden, har vi valgt å gå ut til markedet, for å få hjelp til hva som interesserer dere. Vi vil gjerne ha innspill fra dere på følgende:
1. Hva synes du om den nylig publiserte nettløsningen av http://www.hotellmagasinet.no/?
2. Hva mener du er det beste med nettsiden slik den er i dag?
3. Hvilke forbedringer vil du anbefale for at den skal bli enda mer nyttig for deg?
4. Er det temaer på nettsiden som du savner eller ønsker mer av?
5. Kombinasjonsbruken av nettsider og magasin er ofte vanlig. På hvilke områder bruker du mest nett og når foretrekker du papirutgaven av Hotellmagasinet?
Har dere spørsmål, er dere selvfølgelig velkommen til å kontakte oss i redaksjonen. Redaksjonen forbeholder seg retten til å redigere / korte ned på svarene, selvfølgelig uten å endre på betydningen.
Vi presenterer her de første svarene:
Monica Sundin
Først ut er Monica Sundin, salg- og markedsansvarlig i Best Western Hotels Norway.
- Jeg liker den øvre delen av nettsiden, men den nedre ser ufullstendig ut. Kanskje fylt ut med flere artikler? Det kommer vel også med tiden, antar jeg. Det beste er at det er relevante artikler for industrien og at siden er oversiktlig og grei. Fint med mappen ”andres nyheter”.
Jeg synes at artiklene kunne vært avskjært fra hverandre i en større grad enn det de er i dag. De ”flyter” på en måte inn i hverandre. Rammen rundt kunne vært markert med en tykkere svart linje. Det passer ikke inn med en stor annonse nede på siden. Det jeg savner er kanskje et forum? Litt flere bilder med farger, slik at siden lives opp litt? Av bransjerelatert stoff, liker jeg magasin utgaven best. Da tar man seg tid til å sette seg ned og lese det nøye. Men ønsker jeg å lese om noe som nettopp har skjedd, foretrekker jeg nettutgaven, men det blir da skumlesing.
Mats Johansson
Mats er direktør i Marche Restaurants Norge og sier følgende til våre spørsmål.
– Jeg synes nettløsningen er bra, spesielt det at det gir meg en enkel oversikt. Et nyttig forbedringsområde ville vært å ta med Oppdateringer fra: ”The Bench” på hotel statistikk - i tilegg til linker til andre internasjonale magasiner. Ellers er det ikke temaer jeg savner.
Kombinasjonsbruken av nettsider og magasin er ofte vanlig.
På hvilke områder bruker du mest nett og når foretrekker du papirutgaven av Hotellmagasinet?
- Jeg synes det er bra og ha papirutgaven, dersom ikke alt er publisert på nettsiden. Ellers er verktøyet Addcom.com også en mulighet og legge den in på.
Fredrik Larsson
Fredrik er Administrerande Direktør i Norlandia Management
- Jag har inte läst www.hotellmagasinet.no förut så därför kan jag inte uttala mig om det. Började mitt jobb här på Norlandia i maj. Internet sidan är bred och innehållsrik, och ger en bra spegling på vår bransch. Det skulle gjerna vara lite mer gällande rekrytering till vår bransch samt göra mer reportage bra servicekoncept till kunder och lyfta denna så viktiga del i vår leverans av hotell upplevelser.
Er det temaer på nettsiden som du savner eller ønsker mer av? - Nej inte direkt , möjligtvis mer gällande management frågor och framtids visioner. Jag förespråkar pappersutgåva, det känns rätt och blir mer överskådligt, dock bör delar av magasinet finnas på nätet.