VM er gull for Oslo-hotellene
Det er ikke bare i Holmenkollarenaen at gullet strømmer i disse dager. For Oslo-hotellene har VM vist seg å bli en gullfest, til tross for en laber start.
Denne uken er nemlig Oslo-hotellene nesten stappfulle, etter en skuffende VM-start i forrige uke. Flere hoteller har utnyttet pågangen til å øke prisene kraftig.
- Kom for sent
Det betyr av VM endelig betyr gode inntekter for hotellene i hovedstaden. Første uke var imidlertid laber, med et stort antall tomme rom. Men bookingen eksploderte tidlig denne uken.
- Pågangen kom jo altfor sent. Vi hadde forventet at det skulle bli fylt opp i forrige uke, siden det var vinterferie og alt. Men det var like stille som om det var normal sesong. Denne uken har det tatt seg opp. Folk kommer vel i modus etterhvert som medaljene kommer, sier administrerende direktør Helge Krogsbøl i hotellkjeden First Hotels til Dagens Næringsliv.
Han mener at den samlede hotellstanden gikk i den samme fellen som under Melodi Grand Prix i fjor, da man også trodde det skulle bli fulle hus uten at så skjedde.
Priser etter etterspørsel
First Hotels benytter i likhet med flere andre hoteller anledningen til å skru opp hotellprisene, og enkelte hoteller skal ha doblet romprisene frem mot VM-avslutningen den 6. mars. First Hotel Grims Grenka i sentrum av Oslo tar for eksempel 2500 kroner for et dobbeltrom denne uken; tusen kroner mer enn neste uke.
- Som kommersiell aktør ønsker vi å få glede av press i markedet. Det blir stadig vanligere at hotellene er "flinkere" til å prise etter hvor stor etterspørsel det er, sier han til avisen.
Kom med medaljene
Daglig leder i Best Western-kjeden, Hege Ramm sier at to av deres sentrumshoteller har doblet prisene resten av uken, mens de ble justert noen ned i foririge uke.
- Det er klart at når man så at det ikke kom så stort innrykk som man trodde, så gjorde man noe med prisene, sier hun.
Ramm mener også at gullmedaljene til Petter Northug og Marit Bjørgen bidrar til å fylle hotellene denne uken.
- Vi ser at tilstrømningen har kommet med den store oppmerksomheten rundt gullmedaljene, sier hun.
Administrerende direktør Morten Thorvaldsen i Thon Hotels har ikke latt seg friste til å øke prisene vesentlig denne uken, selv om han var skuffet over dårlig belegg i forrige uke.
- Man må jo prise seg slik at man få solgt rom. Du kan jo ikke sette en pris på 10.000 kroner på rommet fordi det er VM. Da blir det tomme rom. Prisnivået må være fornuftig. Det er VM kun to uker i år. Vi skal jo selge hotellrom de resterende 50 ukene i år også, sier han til Dagens Næringsliv.
Ifølge avisen må entusiaster som vil ha med seg de siste dagene av ski-VM fler mil utenfor Oslo for å sikre seg rom.
