Utadvendt vertskap
Vertskapet ved Hotel Ullensvang ble kåret til Årets hotelleder under Smak 2011. Deres engasjement for å arbeide mot nye markedsområder langt utenfor Norges grenser er noe av grunnen til at det familiedrevne hotellet ble løftet frem.
Ledelsen, representert ved Ina og Edmund Harris Utne (4. generasjon) og Hans Edmund Harris Utne (5. generasjon) ble hedret på den siste dagen av Smak-messen på Lillestrøm. Hans Edmunds kone Barbara som også er en sentral person i driften av hotellet, måtte bli hjemme i Lofthus grunnet en forestående fødsel.
Utne-familien har drevet Ullensvang hotell i generasjoner, og har de siste tiårene gjort en stor innsats for å gjøre både det tradisjonsrike hotellet ved Hardangerfjorden og andre norske turistmål kjent som eksotiske destinasjoner for fjerntliggende markeder. Dette skjer gjennom en målrettet innsats rettet mot blant annet Japan, som har gitt gode resultater lenge, og nå også mot Brasil og Mexico. Blant annet har familien sammen med en japansk turoperatør opprettet ”Japan & Hardanger Exchanging Culture” (Den Japanske Hardanger Klubb). Håpet er at de utenlandske turistene også vil omfavne destinasjonen vinterstid.
Ifølge Edmund Harris Utne ligger mye av utfordringen i tilgjengelighet, og her etterlyser han både solide rutetilbud som korresponderer og ikke minst forutsigbarhet hva gjelder rutetider slik at de som syr sammen opplevelsespakker vet hva de kan tilby når planene for neste sesong legges.
Utne-familien er også svært opptatt av helheten - hotellet er viktige for andre små og store reiselivstilbud i distriktene, på samme måte som disse tilbudene er viktig for at hotellene skal kunne gi sine gjester opplevelsestilbud under oppholdet. Derfor er det viktig at det legges til rette for at de ulike attraksjonene kan holde åpent større deler av året.
Bak prisen "Årets hotell-leder" står NHO Reiseliv og Ask Media.
Les mer i neste utgave av Hotellmagasinet.
