Tregere enn antatt

Publisert Sist oppdatert

Marché International, som eies av Møvenpick Holding i Sveits, overtok den operative driften av By the Ways tolv familierestauranter og tre moteller i Norge under navnet Marché Restaurants Norge i september 2006.

Det 25 år gamle sveitsiske konseptet med det fransk-klingende navnet, finnes fra før av ved 102 motorveier, jernbanestasjoner og flyplasser i en rekke europeiske og asiatiske land. Den internasjonale suksessen er basert på at maten tilberedes fra bunnen av, foran gjesten. Marché høster mange lovord for sitt fokus på kvalitet og regionalt baserte ferskvareprinsipp.

RISIKOVURDERER

Men foreløpig finner vi Marché bare fire steder i Norge: Rygge øst og vest, Holmestrand og Lier. Hvorfor kjører det sveitsiske veimatkonsernet tilsynelatende på halvgir her til lands? Hotellmagasinet spør adm. direktør Mats Johansson i Marché Restaurants Norge, som innrømmer at formatteringen har gått tregere enn planlagt for tre år siden.

– Finanskrisen skal ha det meste av skylden. Den har gjort at Marché International prioriterer og risikovurderer annerledes enn for bare et år siden. Veksten vi så for oss har jo slett ikke slått til, og hele markedet har gått på en smell, sier Johansson.

– Dessuten tar det tid å utvikle organisasjonen i et ”jomfruelig” land. Det tar tid å omstille ansatte til Marchéfilosofien. Våre folk må like å lage mat, og glemme forestillingen om hvordan den tilberedes på tradisjonelle kafeer.

Marchés investeringsplan for å gjøre By the Way om til Marché lyder på 50 millioner kroner, og i opprinnelige tidsplanen var det lagt opp til full konvertering av tolv spisesteder i løpet av 2011. Denne tanken er forlatt. Nå håper konsernet å ha tre nye restauranter i Marchédrakt i løpet av 2010: Lillehammer, Vestby og Solli (nord for Sarpsborg). Da er konsernet litt over halvveis i sitt norgesprosjekt. Deretter er planen å skynde seg langsomt videre.

– Vi har dessuten øynene godt festet på Gardermoen, og vil forhandle i 2010 med tanke på en etablering der, sier Johansson.

BEST I HOLMESTRAND

Marché medgir vekslende erfaringer med de fire restaurantene som er etablert. Holmestrand kan vise til størst suksess. Johansson mener det har å gjøre med mange gjester fra Oslo og Akershus, med et urbant syn på mat og priser.

Mens det derimot i Rygge kan se ut som om gjestene er mer tradisjonelle og skeptiske til et litt fremmedartet konsept som Marché.

– Har Marché begynt å miste lysten på Norge?

– Nei, overhodet ikke. Det er tradisjon for langsiktighet i konsernet og å bruke tiden som trengs for å bygge opp Marchékvaliteten i et nytt land. Vi innser at det er tøft å ekspandere over landegrenser. Til tross for dette har Marché gått med overskudd i Norge siden starten. Altså med unntak av det siste internasjonale kriseåret.

– Vi skal holde stø kurs med Marchés unike forretningsidé, lover Mats Johansson.

Thumbnail Image:
Powered by Labrador CMS